SoSe 24  
Geschichts- und...  
M.A. Interdisci...  
Lehrveranstaltung

Instituts- und/oder fachübergreifende Masterstudiengänge

M.A. Interdisciplinary Studies of the Middle East (Studienordnung 2023)

0593b_MA120

Die aktuelle Studien- und Prüfungsordnung finden Sie bitte hier.

  • Studying the Middle East

    0593bA1.1

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden wissen um die Komplexität des Nahen und Mittleren Ostens als Forschungsfeld, Region und Raum kultureller Produktion hinsichtlich seiner vielsprachigen, multireligiösen und plurikulturellen Dimensionen. Sie erlangen einen Überblick über die spezifischen Aufgabenbereiche und Kompetenzen der am Masterstudien gang Interdisciplinary Studies of the Middle East beteiligten Fächer und Disziplinen im Hinblick auf die Komplexe der Geschichte, Gesellschaften, Text- und Wissenskulturen, Sprachen und Literaturen. Sie verstehen wissen schaftliche Ansätze der Interdisciplinary Studies of the Middle East in ihrer Diversität und Verflechtung und können die entsprechende Sekundärliteratur kritisch beleuchten. Die Studierenden sind interkulturell und interdisziplinär sensibilisiert und haben sich mit den epistemologischen Herausforderungen der Beschäftigung mit dem Nahen und Mittleren Osten in seinen Facetten der Geschichte, Gesellschaft, Kultur, Literatur und Sprache auseinandergesetzt. Sie können dieses Wissen und Verständnis auf komplexe Fragestellungen anwenden, diese analytisch bearbeiten und ihre Ergebnisse anschaulich und in sprachlich angemessener Ausdrucksweise strukturiert mündlich und schriftlich präsentieren.

    Inhalte:

    Das Modul bietet einen vertieften, fächerübergreifenden Einblick in den Nahen und Mittleren Osten als Forschungs feld, als Region und als Raum kultureller Produktion; hierbei werden Phänomene der Sprache, der Kulturge schichte, der Religion oder Wissenstraditionen diskutiert, vor allem mit Bezug auf historisch wirksame Paradigmen wie z. B. Identität, Gender, Erinnerungskulturen, Nationalismus, Modernisierung, Exil, etc.; auch Forschungstrends oder einzelne historische Epochen oder geographische Regionen können Gegenstand des Moduls sein. Die Stu dierenden üben anhand wechselnder exemplarischer Fragestellungen, Forschungsdiskurse und Fachliteratur so wie unter Verwendung für das Studium des Nahen und Mittleren Ostens spezifischer Hilfsmittel das wissenschaft liche Arbeiten ein. Sie erarbeiten sich anhand geistes- und kulturwissenschaftlicher Methoden ein interdisziplinäres Thema mit Fokus auf eine oder mehrere ausgewählte Regionen des Nahen und Mittleren Ostens und werden an hand mehrerer schriftlicher Arbeitsaufträge beim Verfassen einer schriftlichen wissenschaftlichen Arbeit begleitet.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Vorlesung / 2 SWS / ja 

    Methodenübung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter) Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Wintersemester

    Modul ohne Lehrangebot
  • Interdisciplinary Perspectives on the Middle East

    0593bA1.2

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden verfügen über fortgeschrittene Fähigkeiten zur eigenständigen wissenschaftlichen Auseinander setzung mit Forschungsgegenständen der Interdisciplinary Studies of the Middle East aus globaler Perspektive, können sich selbst sowie komplexe Themen aus den Bereichen Kulturen, Literaturen, Sprachen, Geschichte und Gesellschaften des Nahen und Mittleren Ostens in aktuellen Debatten positionieren, insbesondere bezüglich der vergleichenden Analyse überregional wirksamer Prozesse und Probleme. Sie sind in der Lage, inter- und transdis ziplinäre Methoden der Interdisciplinary Studies of the Middle East einzusetzen und diese für eine strukturierte und analytische Bearbeitung einer komplexen Fragestellung in schriftlicher Form fruchtbar zu machen und auch münd lich zu präsentieren. Sie verfügen über ein dem neuesten Forschungsstand entsprechendes breites und detaillier tes Wissen und ein kritisches Verständnis in einem oder mehreren Sachbereichen der überregionalen und interdis ziplinären Forschung der Interdsciplinary Studies of the Middle East.

    Inhalte:

    Das Modul vermittelt den Studierenden fundiertes Sachwissen in Bezug auf zentrale Themen der Interdisciplinary Studies of the Middle East aus globaler Perspektive. Schwerpunkt des Moduls ist die vergleichende Analyse histo rischer, sozialer, kultureller Formationen hinsichtlich global wirksamer Themen wie z. B. Gender, Menschenrechte, Imperialismus, Nationalismus, Identität, Sprache, Literatur. Die Studierenden werden angeleitet, die Auswirkungen solcher Prozesse mit Blick auf den Nahen und Mittleren Osten differenziert zu vergleichen. Sie üben die selbst ständige Analyse von Problemstellungen aus überfachlicher und überregionaler Perspektive und setzen interdiszi plinäre Theorien und Methoden ein.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Vertiefungsseminar / 2 SWS / ja 

    Methodenübung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Schriftliche Arbeit (ca. 3.000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    • 31602b Seminar
      Byzantium & Eastern Europe (Theocharis Grigoriadis, Johannes Niehoff)
      Zeit: Di 12:00-14:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: Garystr.55/105 Seminarraum (Garystr. 55)

      Kommentar

      This course constitutes a fascinating intersection between social sciences and humanities by focusing on one of the most influential imperial economies of Late Antiquity and the Middle Ages, the Byzantine Empire. With its capital in New Rome/Constantinople, the Eastern part of the Roman Empire developed extensive economic and political relations with tribes and state formations in Southeastern and East-Central Europe as well as the Black Sea, which were often defined by conflict, trade, and religion. The first part of the course focuses on the modeling of the Byzantine economy and foreign policy based on archival sources and secondary literature as well as on modern tools of economic theory. In the second part of the course, we explore Byzantine foreign relations with Bulgarians, Serbs, Romanians, Rus’, Georgians, and Armenians, while debating the logic of the Byzantine Commonwealth and its persistence. The third part of the course concentrates on the transition period of the early Ottoman Empire and discusses patterns of succession and discontinuity between the two imperial systems.

    • 14561 Methodenübung
      Off-University: Conflict, Knowledge, and Memory: Cases from Palestine and Syria (Mohamad Mostafa Alabsi; Ammar Kandeel)
      Zeit: Di 14:00-16:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: online

      Kommentar

      This course proposes an inquiry into the academic and cultural experiences of writing and rewriting history in Palestine and in Syria. It combines different approaches and intellectual schools going from the epistemic question of the “decolonization” of knowledge to today’s impact of the information revolution on the cultural production and political representations. The course emphasizes on cross-disciplinary discussions related to the nature of both conflicts and their respective features. The contribution to the national-self building is explored through the lens of statelessness in the Palestinian case and the one-party State then the civil war in the Syrian case. The course invites to reflect on dissent/subaltern narratives and on the question of the philosophical concept of Civil Society and the legal and political definition of the State. It tracks evolutions and mechanisms of knowledge production in contexts of “exile”, of “estrangement” and of “conflictual narratives”. It explores alternative forms of expression and representations with visual arts, popular culture and the thriving of personal and oral history accounts. The sessions will be presented and discussed by both instructors with an attention to the students’ participation and the co-built and interactive progress of the course. They include discussions of visual materials (visual arts, reviews of films and literature, documentary material) as well as experimental and class interaction experiences with OpenAI -ChatGPT.

  • Communicating Research in Interdisciplinary Studies of the Middle East

    0593bA1.3

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden können Forschungsvorhaben eigenständig planen, durchführen und verständlich präsentieren. Sie werden dazu befähigt, die Fragestellung, den Forschungsansatz, die Auswahl der Methoden und ggf. die kon krete Quellenarbeit in wissenschaftlichen Diskussionen zu begründen und unter Berücksichtigung aktueller For schungsansätze zu reflektieren. Sie können den Mehrwert ihrer theoretischen und methodischen Vorgehenswei sen überzeugend präsentieren, indem sie diese mit anderen gegenstandsadäquaten Ansätzen kontrastieren und die Vorzüge in Bezug auf das eigene Vorhaben darlegen.

    Inhalte:

    Vor und während der Bearbeitungszeit der Masterarbeit nehmen die Studierenden an einem Kolloquium teil, um das Konzept ihrer Arbeit vorzustellen und offene Fragen zu diskutieren. Hier stellen sie ihre eigenen Themenstel lungen, theoretische und methodische Ansätze der Arbeit sowie erste Ergebnisse vor, diskutieren diese mit ande ren Studierenden und Lehrenden und reflektieren den Schreibprozess.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Kolloquium / 2 SWS / ja 

    Modulprüfung

    Exposé (ca. 1.200 Wörter) oder Posterpräsentation (ca. 10 Minuten) Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    150 Stunden (5 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Sommersemester

    • 14564 Colloquium
      (C) Communicating Research in ISME (Victoria Mummelthei; Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Di 10:00-12:00, zusätzliche Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 23.04.2024)
      Ort: -1.2009 großer Hörsaal (UG) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course starts on April 23. The course is held online.

      Kommentar

      This colloquium aims towards supporting students in their final semester in finding and communicating a topic for the final thesis.

  • Reading the Middle East

    0593bA2.1

    Qualifikationsziele:

    Qualifikationsziele: Die Studierenden können globale Schlüsselkonzepte und zentrale Begrifflichkeiten in ihrer Bedeutung für die Re flexion über den Nahen und Mittleren Osten und Identitätszuschreibungen analysieren sowie den wissenschaftli chen Beitrag von diskurskonstituierenden Texten und Debatten der Interdisciplinary Studies of the Middle East und verwandter oder benachbarter Disziplinen in historischer und aktueller Perspektive und unter Berücksichtigung ihrer Entstehungs- und sich verändernden Verwendungskontexte verstehen und einordnen. Sie besitzen vertiefte Kenntnisse über ausgewählte Texte, die den Nahen und Mittleren Osten aus transregionaler Perspektive konsti tuieren können. Dabei können sie transdisziplinäre methodische und theoretische Ansätze, insbesondere der ver gleichenden Kulturforschung, einordnen und vor dem Hintergrund aktueller Forschungsdebatten und eigener Er kenntnisinteressen selbstständig auf die Entwicklung eigener Fragestellungen und deren adäquater Analyse an wenden und die Ergebnisse insbesondere mündlich angemessen präsentieren sowie in Diskussionen darüber teil nehmen.

    Inhalte:

    Es werden Schlüsseltexte und zentrale Begrifflichkeiten und Felder der Erforschung des Nahen und Mittleren Ostens aus transregionaler Perspektive (z. B. Orientalismus, world/global literatures, Islam in Europa, Postkolo nialismus, Nationalismus, Gender, Intersektionalität, Nachhaltigkeit, Raum, etc.) in ihrer historischen Entwicklung behandelt und ihrer unterschiedlichen disziplinären Verwendung in überfachlicher und überregionaler Perspektive dargestellt. Zudem werden beispielhaft historische und transdisziplinäre Zirkulationsdynamiken von Begriffen und Konzepten diskutiert und die Transformation ihrer Bedeutung in sich verändernden Kontexten veranschaulicht.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja 

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    keine

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    • 14563 Wahlveranstaltung
      Peering Through the Artificial Looking Glass: AI and the Middle East (Victoria Mummelthei)
      Zeit: Di 12:00-14:00 (Erster Termin: 23.04.2024)
      Ort: 2.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course starts on April 23. Come prepared by reading the introduction to Kate Crawford's Atlas of AI. There will be no introductory session. Course communication is via the blog nodiscipline.hypotheses.org.

      Kommentar

      Take a journey through the AI looking glass to examine how intelligent technologies are reshaping the Middle East. This seminar provides a critical perspective on AI, moving beyond the hype to probe its emerging influence across the region’s economies, societies, politics, and cultures. Blending theory with regional insights, we will interpret AI’s impacts on issues from climate change and labor markets to surveillance and geopolitics. The course catalyzes debate on AI’s promises and perils, equipping students to assess its transformative potential with wisdom and nuance. Lectures situate empirical studies within conceptual frameworks like Crawford’s “Atlas of AI.” Multidisciplinary readings and discussions consider how AI could either entrench or transform power structures. Student projects analyze AI case studies, from Emirati space programs to Saudi data initiatives. This seminar charts AI’s expansion across a complex region. It eschews simplistic techno-utopian narratives, favoring nuanced and evidence-based perspectives. Join us as we peer critically yet optimistically through the artificial looking glass at the Middle East’s unfolding AI future.

  • Reading the Middle East through its Languages

    0593bA2.2

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden haben fundierte Kenntnisse über Grundfragen des Verhältnisses von Text und Wissen und sind in der Lage, den Stellenwert von originalsprachlichen Texten innerhalb des plurikulturellen, multireligiösen und vielsprachigen Raums des Nahen und Mittleren Ostens zu analysieren. Sie können Theorien und Modelle kritisch reflektieren und verfügen über ein begriffliches Instrumentarium, um die Rhetorizität unterschiedlicher Texte und Textsorten zu entschlüsseln. Die Studierenden sind in der Lage, eigenständig und methodisch kontrolliert zu Aus sagen über die Heuristik unterschiedlicher Texte und Textsorten zu gelangen und die Ergebnisse insbesondere mündlich angemessen zu präsentieren sowie an Diskussionen darüber teilzunehmen.

    Inhalte:

    Mittels einschlägiger originalsprachlicher Zeugnisse aus dem Bereich der arabischen, armenischen, kurdischen, osmanischen, persischen, syrisch-aramäischen, türkischen, sowie jüdischen, islamischen oder christlichen Kultur und Literatur – in schriftlicher oder auch mündlicher Form – und unter Berücksichtigung des Forschungsgegen standes werden interdisziplinäre Begriffe und Konzepte aus den Bereichen der Kultur- und Geisteswissenschaften erarbeitet. Darauf aufbauend werden Methoden der Text- und Quellenanalyse für die Erschließung, Kontextualisie rung und Interpretation von Primärquellen in den Blick genommen, diskutiert und anhand ausgewählter Beispiele (Werke verschiedener Autor*innen, literarischer Gattungen, Perioden, Strömungen, etc.) angewendet.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja 

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    keine

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    • 14318-ISME Übung
      Islamic Eco-Jurisprudence and Green Ethics (Birgit Krawietz)
      Zeit: Mo 14:00-16:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      Knowledge of Arabic required

      Kommentar

      The Arabic-English translation seminar presents and discussues a number of pertinent publications.

    • 14354 Lektürekurs
      „Der duftende Zweig“ : Kultur und Geschichte von al-Andalus (Lektürekurs) (Isabel Toral-Niehoff)
      Zeit: Di 14:00-16:00, zusätzliche Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      Im begleitenden Lektürekurs werden wir eine Auswahl von arabischen Prosatexten und Gedichten aus al-Andalus gemeinsam lesen und diskutieren, von Autoren wie z.B. Ibn Abd Rabbih, Ibn Hazm, Ibn Bassam, Ibn Shuhayd, Ibn Zaydun, Wallada, Ibn Quzman, Ibn Zamrak, Jurji al-Zaydan und Ahmad al-Shawqi.

      Literaturhinweise

      Bossong, Georg. 2005. Das Wunder von al-Andalus: die schönsten Gedichte aus dem Maurischen Spanien. München: Beck. Ibn-al-?a?ib / Hoenerbach. 1970. Islamische Geschichte Spaniens: Übersetzung der A’mal al-a’lam und ergänzender Texte. Übersetzt von Wilhelm Hoenerbach. Zürich [u.a.], Menocal/Scheindlin/Sells. 2008. The Literature of Al-Andalus. Cambridge. Granara, William. 2005. “Nostalgia, Arab Nationalism, and The Andalusian Chronotope in the Evolution of the Modern Arabic Novel.” Journal of Arabic Literature 36 (1): 57–73.

    • 14357 Lektürekurs
      Pre-Nakba Palestinian Literary Culture (Refqa Abu-Remaileh)
      Zeit: Mi 10:00-12:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course will likely start in June.

    • 14360 Sprachpraktische Übung
      The Literary Lives of Emile Habibi (Refqa Abu-Remaileh)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 07.06.2024)
      Ort: -1.2009 großer Hörsaal (UG) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course will likely start in June.

    • 14640 Sprachpraktische Übung
      Jüdisches Alt- u. Mittelaramäisch (Ilil Hoz)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14312-ISME Lektürekurs
      Why do Muslims lag behind? Shakib Arslan’s response from 1930 (Florian Zemmin)
      Zeit: Mi 14:00-16:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      Knowledge of Arabic

      Kommentar

      The reading course accompanies the seminar on "A Great Divergence?", but can also be taken independently of it. While the seminar discusses theoretical models and historical accounts of English-language scholarship, this course is dedicated to a famous Arab answer to the question of why Muslims seem to be lagging behind and Europeans are advanced. This answer was published by the Lebanese intellectual, politician and journalist Šakib Arslan in 1930 from his exile in Switzerland. In this course, we will translate Arslan's answer into German and draw on other texts if they are useful for opening up and understanding this prominent document of Arab intellectual and political history.

    • 14314-ISME Lektürekurs
      Sources on Christian-Muslim Relations in the Islamic World (Christian Mauder)
      Zeit: Do 14:00-16:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      Knowledge of Arabic

      Kommentar

      This course focuses on the reading and analysis of primary sources on the history of Christian-Muslim relations in the Islamic world. Particular attention is paid to working with texts in classical Arabic authored by both Christians and Muslims. The course thus offers also a first introduction to Christian literature in Arabic.

    • 14325-ISME Übung
      The Middle East Conflict in Arabic Media (Emad Alali)
      Zeit: Mo 14:00-16:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      Developments in the Middle East since the Hamas attack on October 7, 2023 have sparked a global debate. It is well known that the media plays a central role in shaping public opinion. Concerning the Middle East conflict, discourse in the Arabic media shows certain shared traits, but also differing views. Among other things, the latter hinge on different attitudes towards political Islam. In this reading course, we will analyse and discuss media contributions from Arabic newspapers, TV channels, and also internet blogs. A comparison with German or English media can feature in the discussion. Translations of written texts will be into English, while the discussion can be in both English and Arabic.

    • 14353 Vertiefungsseminar
      „Der duftende Zweig“ : Kultur und Geschichte von al-Andalus (Seminar) (Isabel Toral-Niehoff)
      Zeit: Di 12:00-14:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      Im Mittelpunkt der Veranstaltung stehen Kultur und Geschichte der arabisch-islamischen Kulturepoche auf der Iberischen Halbinsel unter besonderer Berücksichtigung literarischer Ausdrucksformen und Aspekte der Multikulturalität. Zentrale Themen sind kulturelle und sprachliche Hybridisierungen, Grenzziehungen und Identitätsdiskurse, aber auch Übersetzungen. Zum anderen wird die breite Rezeption des Themas „al-Andalus“ sowohl als kulturpolitischer Mythos in der modernen arabischen Welt („Goldenes Zeitalter“) als auch im westlichen Kontext („Convivencia“) diskutiert. Spanischkenntnisse sind nicht erforderlich, aber erwünscht.

      Literaturhinweise

      Catlos, Brian A, Rita Seuß, and Verlag C.H. Beck. 2019. al-Andalus: Geschichte des islamischen Spanien. Jayyusi, Salma Khadra, and Manuela Marín, eds. 1992. The Legacy of Muslim Spain. Vols.2 Leiden. Manzano Moreno, Eduardo. 2013. “Qurtuba: Some Critical Considerations of the Caliphate of Cordoba and the Myth of Convivencia.” In Reflections on Qurtuba in the 21st Century, edited by Javier Rosón, 111–32. Noorani, Yaseen. 1999. “The Lost Garden of Al-Andalus: Islamic Spain and the Poetic Inversion of Colonialism.” International Journal of Middle East Studies 31 (2): 237–54.

    • 14356 Seminar
      Films & Influences of Elia Suleiman (Refqa Abu-Remaileh)
      Zeit: Fr 10:00-16:00 (Erster Termin: 14.06.2024)
      Ort: -1.2009 großer Hörsaal (UG) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course will likely start in June

    • 14361 Sprachpraktische Übung
      Arab Americas (Refqa Abu-Remaileh)
      Zeit: Do 10:00-12:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course will likely start in June.

    • 14402 Lektürekurs
      (Lk) Semitische Philologie (Grace Jeongyeon Park)
      Zeit: Do 14:00-16:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)
    • 14468 Modul
      Christian Sogdian (Desmond Durkin-Meisterernst)
      Zeit: Fr 15:00-17:00 (Erster Termin: 19.04.2024)
      Ort: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14568 Lektürekurs
      Reading Ottoman Sources (Okcan Yildirimturk)
      Zeit: Mi 12:00-14:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      This course focuses on close reading and critical examination of archival material written in Ottoman Turkish from the mid nineteenth century onwards. It introduces a wide variety of documents to acquaint the students with different forms of writing, official and non official authorships, and voices from distinct socio economic and ethno religious backgrounds. These forms include but are not limited to, individual and collective petitions, personal letters, local and imperial council decisions, diplomatic correspondence, public announcements, and investigation reports While reading, transcribing, and interpreting texts, a particular palaeographic emphasis will be paid to the para textual elements such as style , cataloguing, addressee, date, seals and marginalia to have a more comprehensive picture of the content. In doing so, the participants will be encouraged to analyse the (re)productions and ( mis/ re)presentations of Ottoman documents within the historical context and to trace their journey across borders, languages and offices. Ultimately, the course aims to contribute to greater fluency and command of Ottoman archiving and administrative thinking and reinforce students’ ability to conduct independent archi val research on and beyond the former territories of the Ottoman Empire. Suggested readings and guidebooks will support the course . Regular attendance and active participation are required. For further information, please don’t hesitate to contact the instructor.

    • 14631 Hauptseminar
      Introduction to Reading Judeo-Arabic Texts (Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: JK 25/208 (Habelschwerdter Allee 45)

      Hinweise für Studierende

      Unterrichtssprachen: Englisch und Deutsch

      Kommentar

      This course focuses on familiarizing participants with reading Judeo-Arabic texts. “Judeo-Arabic text” for our purposes means any Arabic text written in the Hebrew script. The reading material will consist mostly of medieval texts from a variety of genres, but we will try our hand at early modern and modern texts as well. The material we will be reading is both in printed and – in the last third of the course – in manuscript form. While the focus is on building reading skills, we will also learn about Judeo-Arabic language and literature (and the controversies surrounding these terms).

      The course is geared toward participants with an intermediate to advanced knowledge of Arabic, but it does not presuppose any familiarity with the Hebrew language or the Hebrew script. The course will be conducted in both English and German.

      If you are unsure whether you are sufficiently prepared for the course, please don’t hesitate to contact the instructor.  

    • 14642 Lektürekurs
      Hebräische Sekundärliteratur (Ilil Hoz)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: -1.2057 Seminarraum (UG) (Fabeckstr. 23/25)
  • Histories and Societies of the Middle East

    0593bB1.1

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden besitzen vertieftes Wissen und Verständnis der geschichtlichen und gesellschaftlichen Ausfor mungen des Nahen und Mittleren Ostens von der Spätantike bis in die Gegenwart sowie der historischen Vorbe dingungen seit der Antike. Sie kennen wichtige aktuelle theoretische und methodische Debatten der gesellschafts geschichtlichen Forschung, die für das Studium des Nahen und Mittleren Ostens von Bedeutung sind. Die Studie renden können Bedingungen und Probleme der sozial-historischen Beschreibung des Nahen und Mittleren Ostens erkennen, einordnen und formulieren, eigenständig diesbezüglich Quellenbestände heranziehen, auswerten und interpretieren und die Werkzeuge der Geschichts- und Gesellschaftswissenschaften auf eigene Fragestellungen anwenden. Sie kennen die zentralen Kategorien zur Analyse geschichtlicher und gesellschaftlicher Prozesse und können die wissenschaftlichen Ergebnisse dieser Analyse mündlich und schriftlich diskutieren und präsentieren.

    Inhalte:

    Im Modul setzen sich die Studierenden vertieft mit komplexen Themen wie Periodisierung, Dimensionen des Räumlichen (Machtzentren vs. periphere Regionen, transregionale Verbindungen), Herrschaft, Staatlichkeit und gesellschaftliche Gruppen sowie Identität, Mobilität, Kommunikation, Gender, ethnische und religiöse Minderheiten auseinander. Sie werden dabei angeleitet, selbstständig Themen u. a. aus den Bereichen der arabisch-islami schen, arabisch-christlichen, armenischen, byzantinischen, jüdischen, kurdischen, osmanischen, persischen, sy risch-christlichen oder türkischen Geschichte sowie aus dem Bereich der historischen Quellenkunde mit Bezug zu geschichts- und gesellschaftswissenschaftlichen Theorien und Methoden zu reflektieren und die entsprechende fachwissenschaftliche Auseinandersetzung mit diesen zu erschließen und kritisch auszuwerten.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja 

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    • 14314-ISME Lektürekurs
      Sources on Christian-Muslim Relations in the Islamic World (Christian Mauder)
      Zeit: Do 14:00-16:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      Knowledge of Arabic

      Kommentar

      This course focuses on the reading and analysis of primary sources on the history of Christian-Muslim relations in the Islamic world. Particular attention is paid to working with texts in classical Arabic authored by both Christians and Muslims. The course thus offers also a first introduction to Christian literature in Arabic.

    • 14630 Hauptseminar
      Jews and the Arab World in the 19th and 20th centuries (Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Mo 14:00-16:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 0.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      This seminar explores the experiences of Jews residing in the Arab world during the 19th and 20th centuries. The topic is often discussed in its relation to the Arab-Israeli conflict and the related refugee issues, as well as the status of Jews from Arab countries in the state of Israel. This seminar attempts to approach the topic from a broader perspective by focusing on the experiences of Jews in various regions of the Arab world in the 19th and 20th centuries. By doing so, we aim to gain a deeper understanding of an often overlooked aspect of Jewish identity in modern and contemporary times.

    • 31602b Seminar
      Byzantium & Eastern Europe (Theocharis Grigoriadis, Johannes Niehoff)
      Zeit: Di 12:00-14:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: Garystr.55/105 Seminarraum (Garystr. 55)

      Kommentar

      This course constitutes a fascinating intersection between social sciences and humanities by focusing on one of the most influential imperial economies of Late Antiquity and the Middle Ages, the Byzantine Empire. With its capital in New Rome/Constantinople, the Eastern part of the Roman Empire developed extensive economic and political relations with tribes and state formations in Southeastern and East-Central Europe as well as the Black Sea, which were often defined by conflict, trade, and religion. The first part of the course focuses on the modeling of the Byzantine economy and foreign policy based on archival sources and secondary literature as well as on modern tools of economic theory. In the second part of the course, we explore Byzantine foreign relations with Bulgarians, Serbs, Romanians, Rus’, Georgians, and Armenians, while debating the logic of the Byzantine Commonwealth and its persistence. The third part of the course concentrates on the transition period of the early Ottoman Empire and discusses patterns of succession and discontinuity between the two imperial systems.

    • 14311-ISME Einführungskurs Abgesagt
      A Great Divergence? narratives and models of Islamic and ‘Western’ history (Florian Zemmin)
      Zeit: Di 16:00-18:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      While the political and economic dominance of “the West” might currently be coming to an end, the age of modernity has been characterized by Western hegemony and supposed exceptionalism. How did this partially factual and partially perceived state of affairs come about? At which moment and for which reasons did the Western trajectory diverge from that of other regions of the world? Historians and social scientists have been providing varying answers to this question, focusing on different other regions for the sake of comparison. When comparison is made with Near Eastern or Islamic history, narratives of Western progress tend to be coupled with supposed Islamic decline. In this course we will discuss such narratives of Islamic and Western history, including their theoretical premises and normative underpinnings. Next to long-dominant models of a supposed great divergence, we will also look into aspects of convergence and engage with more recent propositions of common emergence. These point a way forward towards overcoming a supposed contrast of Islamic and Western histories, which, other than the paradigm of divergence suggests, did not develop in isolation.

    • 14312-ISME Lektürekurs
      Why do Muslims lag behind? Shakib Arslan’s response from 1930 (Florian Zemmin)
      Zeit: Mi 14:00-16:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      Knowledge of Arabic

      Kommentar

      The reading course accompanies the seminar on "A Great Divergence?", but can also be taken independently of it. While the seminar discusses theoretical models and historical accounts of English-language scholarship, this course is dedicated to a famous Arab answer to the question of why Muslims seem to be lagging behind and Europeans are advanced. This answer was published by the Lebanese intellectual, politician and journalist Šakib Arslan in 1930 from his exile in Switzerland. In this course, we will translate Arslan's answer into German and draw on other texts if they are useful for opening up and understanding this prominent document of Arab intellectual and political history.

    • 14313-ISME Seminar
      Christian-Muslim Relations in the Islamic World (Christian Mauder)
      Zeit: Do 12:00-14:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      What does the Quran say about Jesus and Christianity? How did Christians practice their religion under Muslim rule? Why did some Christians convert to Islam, and why were some persecuted by Muslim authorities? How did Middle Eastern Christians write about Muslims in their theological literature, and how did Muslims react? What was the impact of colonialism on Christian-Muslim relations? This course provides answers to these and similar questions by examining the history of Christian-Muslim relations in the Islamic World from the time of the Prophet Muhammad to the Ottoman period. It seeks to challenge overly simplistic narratives of “tolerance” and “oppression” and sheds light on one of the most complex, long-lasting, and multi-faceted cases of interaction between two monotheistic religions.

    • 14324 Seminar
      Multiperspektivische Geschichte des Nahostkonflikts 14325-S24 (Ulrike Freitag Elke Hartmann Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Mo 12:00-14:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      Die Seminarsprache ist deutsch, wobei aber englische Diskussionsbeiträge von Seminarteilnehmenden möglich sind.

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      Um sich für den Kurs anzumelden, senden Sie bitte bis zum 04.04.2024 eine E-Mail mit dem Betreff ‘Anmeldung Nahostkonflikt’ an turkologie@geschkult.fu-berlin.de. In Ihrer E-Mail sollten Ihr Name, Ihre Matrikelnummer und Ihr Studiengang angegeben sein. Bitte fügen Sie außerdem maximal fünf Sätze hinzu, in denen Sie erläutern, was Ihr besonderes Interesse an diesem Kurs weckt. Der Kurs ist auf 20 Plätze beschränkt.

      Kommentar

      Dieses Masterseminar betrachtet die Geschichte Palästinas und die Entstehung Israels sowie die anschließenden Konflikte in der historischen Longue Durée, d.h. von der spätosmanischen Zeit bis (fast) in die Gegenwart. Ziel ist es, zentrale Entwicklungen der palästinensischen, jüdischen und israelischen Geschichte in ihren wechselseitigen und internationalen Verflechtungen kennenzulernen. Dabei steht im Vordergrund, die unterschiedlichen Perspektiven einzubeziehen und ein Verständnis für die Komplexität der Ereignisse zu entwickeln. Deshalb setzt das Seminar auch die Bereitschaft voraus, überdurchschnittlich viel zu lesen.

      Literaturhinweise

      Pflichtlektüre vor Beginn des Seminars: Noam Zadoff: Geschichte Israels. Von der Staatsgründung bis zur Gegenwart. C.H. Beck (Reihe: Wissen), München 2023. Jan Busse, Muriel Asseburg: Der Nahostkonflikt. Geschichte, Perspektiven, Positionen. C.H. Beck (Reihe: Wissen), München 2020.

    • 14325-ISME Übung
      The Middle East Conflict in Arabic Media (Emad Alali)
      Zeit: Mo 14:00-16:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      Developments in the Middle East since the Hamas attack on October 7, 2023 have sparked a global debate. It is well known that the media plays a central role in shaping public opinion. Concerning the Middle East conflict, discourse in the Arabic media shows certain shared traits, but also differing views. Among other things, the latter hinge on different attitudes towards political Islam. In this reading course, we will analyse and discuss media contributions from Arabic newspapers, TV channels, and also internet blogs. A comparison with German or English media can feature in the discussion. Translations of written texts will be into English, while the discussion can be in both English and Arabic.

    • 14462 Übung
      Oral Traditions: Modes of Remembering and Transmission in the Iranian Speaking World (Khanna Usoyan)
      Zeit: Do 12:00-14:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14469 Übung
      Ancient History of Iran trough the Texts (Jaime Martínez Porro)
      Zeit: Mi 14:00-16:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: JK 25/208 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de
    • 14568 Lektürekurs
      Reading Ottoman Sources (Okcan Yildirimturk)
      Zeit: Mi 12:00-14:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      This course focuses on close reading and critical examination of archival material written in Ottoman Turkish from the mid nineteenth century onwards. It introduces a wide variety of documents to acquaint the students with different forms of writing, official and non official authorships, and voices from distinct socio economic and ethno religious backgrounds. These forms include but are not limited to, individual and collective petitions, personal letters, local and imperial council decisions, diplomatic correspondence, public announcements, and investigation reports While reading, transcribing, and interpreting texts, a particular palaeographic emphasis will be paid to the para textual elements such as style , cataloguing, addressee, date, seals and marginalia to have a more comprehensive picture of the content. In doing so, the participants will be encouraged to analyse the (re)productions and ( mis/ re)presentations of Ottoman documents within the historical context and to trace their journey across borders, languages and offices. Ultimately, the course aims to contribute to greater fluency and command of Ottoman archiving and administrative thinking and reinforce students’ ability to conduct independent archi val research on and beyond the former territories of the Ottoman Empire. Suggested readings and guidebooks will support the course . Regular attendance and active participation are required. For further information, please don’t hesitate to contact the instructor.

    • 14629 Vorlesung
      Jews in the Islamicate World (Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Mo 10:00-12:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      in englischer Sprache

      Kommentar

      This lecture course examines the social, cultural, and religious history of Jews in Islamicate societies, using specific in-depth examples to explore central themes and questions. It also looks at how past discussions and debates have influenced current understandings of the relationship between Judaism and Islam.

  • Traditions of Texts and Knowledge in the Middle East

    0593bB1.2

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden besitzen ein vertieftes Verständnis für die Entstehung und Systematisierung verschiedener Wis sens- und Texttraditionen des Nahen und Mittleren Ostens, deren Präsentation und Medialität, sowie deren Ak teur*innen und die damit verbundene Autorität im Blick auf religiöse, soziale und epistemologische Strukturen, insbesondere von den Anfängen des Islams bis in die Gegenwart. Sie sind für historische und gegenwärtig ab laufende Prozesse der kollektiven Identitätsbildung und Standortbestimmung bei Wissens- und Textkulturen des Nahen und Mittleren Ostens sensibilisiert und verfügen über ein begriffliches Instrumentarium etablierter wissens geschichtlicher, kulturwissenschaftlicher und philologischer Theorien und Methoden, um über Zeugnisse unter schiedlicher Wissens- und Textkulturen zu reflektieren und die Ergebnisse ihrer Analysen mündlich und schriftlich angemessen zu präsentieren.

    Inhalte:

    Das Modul beschäftigt sich mit der Geschichte und gegenwärtigen Bedeutung von Text-, Traditions- und Wissens kulturen des Nahen und Mittleren Ostens, insbesondere seit den Anfängen des Islams bis in die unmittelbare Ge genwart; hierzu gehören einerseits z. B. die Rezeption und Weiterentwicklung des antiken Erbes im Bereich der Natur- und Geisteswissenschaften (etwa Philosophie, Logik, Mystik) sowie der Bereich des im weitesten Sinne wissenschaftlichen Schrifttums durch die Jahrhunderte und andererseits normative Traditionen, wie z. B. die Exe gese heiliger Texte, Traditionswissenschaften und Normenlehre, Dogmatik, Hagiographie, religiöse Ethik, oder Rituallehre, aber auch Folklore. Ein Schwerpunkt liegt auf der Kultur- und Geistesgeschichte der arabischsprachi gen Welt, jüdischer Wissensgeschichte und dem Verhältnis von Judentum und Islam sowie Facetten des christ lichen Orients und iranischer Religionen in Geschichte und Gegenwart.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja 

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    • 13951 Lektürekurs
      Ancient Medicine in Translation (Cale Johnson)
      Zeit: Do 12:00-14:00 (Erster Termin: 11.04.2024)
      Ort: Arnimallee 10, Raum 010

      Hinweise für Studierende

      For this course, please enrol via Campus Management. If this is not be possible, enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decide to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 180 hours, exam preparation and exam 120 hours. For a term paper you need to write 5000 words. By attending also the companion course “13950 - Ancient Medicine in Translation” the workload equals 450 hours. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.deFor this course it is not possible to enrol via Campus Management. Please enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decided to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 180 hours, By attending also the companion course “Medicine in the Ancient World", the workload equals 450 hours. For the completion of the module you will have to write a term paper with 5000 words. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.de

      Kommentar

      This course serves as both a discussion section for the lectures and secondary literature readings in “Medicine in the Ancient World” as well as the primary context in which we will read and discuss ancient texts in translation. Although these primary documents in translation will be in a number of different ancient genres, including diagnostic texts and therapeutics prescriptions, we will also look at letters, lawcodes and mythological texts that are relevant to ancient medicine. No knowledge of ancient languages or writing systems is required. All texts will be read in English translation. Students are strongly encouraged to take this course in combination with “Medicine in the Ancient World” as a single module. This course will be taught in English, 2 hours per week.

    • 13952 Einführungskurs/Seminar
      The Origin of Writing in Eurasia: Anthropological Perspectives (Cale Johnson)
      Zeit: Di 10:00-12:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: Arnimallee 10, Raum 006, Büro Prof. Johnson

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      For this course, please enrol via Campus Management. If this is not be possible, enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decide to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 90 hours, exam preparation and exam 120 hours. For a term paper you need to write 5000 words. By attending also the companion course “13953 – Late Uruk Notational Practices” the workload equals 450 hours. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.de

      Kommentar

      This lecture combines an introduction to the history of de novo writing in ancient Eurasia (Mesopotamia, Egypt and China) with anthropological perspectives on notation and writing systems. We will look at how notation has structured human consciousness over time, as well as how interactions between notation and cognition have led to new levels and types of human awareness. One of the main goals will be to build bridges between students focusing on ancient writing systems and others with an interest in anthropological or semiotic theories. As we move through the course, we will increasingly focus on models of textuality and how large-scale textual structures are organised, including bureaucracies, ring structures and mise en abyme constructions. This lecture combines an introduction to the history of de novo writing in the ancient world (Mesopotamia, Egypt and China) with elements of discourse analysis and semiotics. We will look at how notation has structured human consciousness and thought over time, as well as how interactions between notation and cognition have led to new levels and types of metapragmatic awareness. One of the main goals will be to build bridges between students focusing on ancient writing systems and others with an interest in semiotics and anthropological theories. The first part of the course will focus on the origins of writing systems, while the second part will look at models of textuality and poetics and how large-scale textual structures (such as ring epics, compendia, or encyclopedias) are organized. No knowledge of any ancient languages or writing systems is required, but there will be substantial reading of secondary literature from several disciplines. This course will be taught in English.This lecture combines an introduction to the history of de novo writing in the ancient world (Mesopotamia, Egypt and China) with elements of discourse analysis and semiotics. We will look at how notation has structured human consciousness and thought over time, as well as how interactions between notation and cognition have led to new levels and types of metapragmatic awareness. One of the main goals will be to build bridges between students whose interests focus on ancient writing systems and others with an interest in semiotics and anthropological theories. The first part of the course will focus on the origins of writing systems, while the second part will look at models of textuality and poetics and how large-scale textual structures (such as ring epics, compendia, or encyclopedias) are organized. No knowledge of any ancient languages or writing systems is required, but there will be substantial reading of secondary literature from several disciplines. This course will be taught in English.

    • 13954 Seminar
      Mythology from the Sumerians to the Presocratics I (Cale Johnson)
      Zeit: Mi 10:00-12:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: Arnimallee 10, Raum 010

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      For this course, please enrol via Campus Management. If this is not be possible, enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decide to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 90 hours, exam preparation and exam 120 hours. For a term paper you need to write 5000 words. By attending also the companion course in the next semester the workload equals 450 hours. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.de

      Kommentar

      This seminar looks at the broad history of written myth, ranging from southern Mesopotamia in the third millennium BC, through the Hurro-Hittite and Ugaritic myths, to their earliest manifestation in Greek myth. This course focuses in particular on how myths are transformed and reinterpreted as they pass from one culture or written tradition into the next, on the origins of commentary traditions in text and image, and on whether or to what extent modern theories of mythology can contribute to our understanding. Each seminar meeting will combine lecture, discussion and reading of ancient mythical sources in English translation. The course will be taught chronologically over two semesters, so students are strongly encouraged to take course both courses as part of a single module. This course will be taught in English, 2 hours per week.

    • 14314-ISME Lektürekurs
      Sources on Christian-Muslim Relations in the Islamic World (Christian Mauder)
      Zeit: Do 14:00-16:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      Knowledge of Arabic

      Kommentar

      This course focuses on the reading and analysis of primary sources on the history of Christian-Muslim relations in the Islamic world. Particular attention is paid to working with texts in classical Arabic authored by both Christians and Muslims. The course thus offers also a first introduction to Christian literature in Arabic.

    • 14318-ISME Übung
      Islamic Eco-Jurisprudence and Green Ethics (Birgit Krawietz)
      Zeit: Mo 14:00-16:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      Knowledge of Arabic required

      Kommentar

      The Arabic-English translation seminar presents and discussues a number of pertinent publications.

    • 14358-ISME Seminar
      Introduction to Quranic Studies (Christian Mauder)
      Zeit: Di 12:00-14:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      How did the Quranic text come into being? Are all words in the Quran originally Arabic? How did the discipline of Quranic exegesis develop? What does the Quran say about relations between Muslims and non-Muslims? This seminar explores these and other questions and thereby provides an introduction to current topics of Quranic Studies in Western academia. It moreover sheds light on the Quran as a religious text and as the most important foundation of Islamic religious thought and practice since the time of the Prophet Muhammad to the present day.

    • 14629 Vorlesung
      Jews in the Islamicate World (Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Mo 10:00-12:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      in englischer Sprache

      Kommentar

      This lecture course examines the social, cultural, and religious history of Jews in Islamicate societies, using specific in-depth examples to explore central themes and questions. It also looks at how past discussions and debates have influenced current understandings of the relationship between Judaism and Islam.

    • 14630 Hauptseminar
      Jews and the Arab World in the 19th and 20th centuries (Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Mo 14:00-16:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 0.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      This seminar explores the experiences of Jews residing in the Arab world during the 19th and 20th centuries. The topic is often discussed in its relation to the Arab-Israeli conflict and the related refugee issues, as well as the status of Jews from Arab countries in the state of Israel. This seminar attempts to approach the topic from a broader perspective by focusing on the experiences of Jews in various regions of the Arab world in the 19th and 20th centuries. By doing so, we aim to gain a deeper understanding of an often overlooked aspect of Jewish identity in modern and contemporary times.

    • 14631 Hauptseminar
      Introduction to Reading Judeo-Arabic Texts (Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: JK 25/208 (Habelschwerdter Allee 45)

      Hinweise für Studierende

      Unterrichtssprachen: Englisch und Deutsch

      Kommentar

      This course focuses on familiarizing participants with reading Judeo-Arabic texts. “Judeo-Arabic text” for our purposes means any Arabic text written in the Hebrew script. The reading material will consist mostly of medieval texts from a variety of genres, but we will try our hand at early modern and modern texts as well. The material we will be reading is both in printed and – in the last third of the course – in manuscript form. While the focus is on building reading skills, we will also learn about Judeo-Arabic language and literature (and the controversies surrounding these terms).

      The course is geared toward participants with an intermediate to advanced knowledge of Arabic, but it does not presuppose any familiarity with the Hebrew language or the Hebrew script. The course will be conducted in both English and German.

      If you are unsure whether you are sufficiently prepared for the course, please don’t hesitate to contact the instructor.  

    • 13950 Grundkurs/Seminar
      Medicine in the Ancient World (Cale Johnson)
      Zeit: Do 10:00-12:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: Arnimallee 10, Raum 010

      Hinweise für Studierende

      For this course, please enrol via Campus Management. If this is not be possible, enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decide to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 90 hours, exam preparation and exam 120 hours. For a term paper you need to write 5000 words. By attending also the companion course “13951 - Ancient Medicine in Translation” the workload equals 450 hours. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.de For this course it is not possible to enrol via Campus Management. Please enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decided to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 90 hours, exam preparation and exam 120 hours. For a term paper you need to write 5000 words. By attending also the companion course “13951 - Ancient Medicine in Translation” the workload equals 450 hours. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.de

      Kommentar

      The course will survey the development of medicine in Mesopotamia, draw important parallels with contemporary Egyptian medical practice, and also look at the spread of originally Mesopotamian traditions into several Aramaic dialects. These materials and traditions represent the most important examples of disciplinary medicine prior to the advent of Greco-Roman medicine and we will also look at any possible links between these traditions and the Greco-Roman world. We will focus in particular on the emergence of technical literature in Mesopotamia, how technical compendia anchored specific disciplines and indoctrinated its would-be practitioners, and the specific pathways through which these materials were transmitted to other medical traditions. There is a companion reading seminar for those interested in reading some texts in the original cuneiform. This course will be taught in English, 2 hours per week.The course will survey the development of medicine in Mesopotamia, draw important parallels with contemporary Egyptian medical practice, and also look at the spread of originally Mesopotamian traditions into several Aramaic dialects. These materials and traditions represent the most important examples of disciplinary medicine prior to the advent of Greco-Roman medicine and we will also look at any possible links between these traditions and the Greco-Roman world. We will focus in particular on the emergence of technical literature in Mesopotamia, how technical compendia anchored specific disciplines and indoctrinated its would-be practitioners, and the specific pathways through which these materials were transmitted to other medical traditions. There is a companion reading seminar for those interested in reading some texts in the original cuneiform. This course will be taught in English, 2 hours per week.

    • 13953 Methodenübung
      Late Uruk Notational Practices (Cale Johnson)
      Zeit: Di 14:00-16:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: Arnimallee 10, Raum 010

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      For this course, please enrol via Campus Management. If this is not be possible, enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decide to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 180 hours, exam preparation and exam 120 hours. For a term paper you need to write 5000 words. By attending also the companion course “13952 – Notation and Metapragmatic Awareness” the workload equals 450 hours. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.de

      Kommentar

      This course is an introduction to Late Uruk notational practices, including sealing practices, bullae and tablet formation, and writing techniques, including both proto-cuneiform and proto-Elamite. No previous knowledge of any ancient language or writing system is presupposed or required. This course also serves as the lab or Methodenübung for “Notation and Metapragmatic Awareness,” and we strongly encourage students to enroll in both courses as a single module. This course will be taught in English, 2 hours per week.

    • 13956 Vorlesung
      Introduction to Ancient Astral Sciences (Antonius Ossendrijver)
      Zeit: Di 10:00-12:00 (Erster Termin: 30.04.2024)
      Ort: Arnimallee 10, Raum 010 The first day of the class is 30.04.2024!!!

      Zusätzl. Angaben / Voraussetzungen

      For this course, please enrol via Campus Management. If this is not be possible, enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decide to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 90 hours, exam preparation and exam 120 hours. For a term paper you need to write 5000 words. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.deFor this course it is not possible to enrol via Campus Management. Please enrol via the form "Modul-, Lehrveranstaltungs- und Prüfungsanmeldung" when you decide to take the course. You can find the form on the website of the Studienbüro Geschkult. Please submit this document to the Studienbüro within the same time frame you would have to enrol in your courses via Campus Management. The workload of the course equals: attendance 30 hours, preparation and wrap-up 90 hours, exam preparation and exam 120 hours. For a term paper you need to write 5000 words. For questions regarding credits you will have to approach your BA- or MA advisor of your study program." Please register also via email: wissensgeschichte@geschkult.fu-berlin.de

      Kommentar

      The lecture introduces central topics from the astral sciences (astronomy, celestial divination, astrology, cosmology) of the ancient world with a focus on Mesopotamia, Egypt, and the Greco-Roman world. Topics to be covered are methodological aspects of research on ancient astral science; the reconstruction of ancient practices and theories based on original sources.

    • 14309-ISME Einführungskurs
      Book Circulation and Arab Cultural Heritage in the Long Nineteenth Century (Ingrid Austveg Evans)
      Zeit: Di 16:00-18:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      What were the political and cultural repercussions of the spread of print culture in Egypt and Greater Syria in the thirteenth/nineteenth century? How did manuscripts and printed books circulate between the Ottoman Arab provinces, Istanbul, and Europe?

      In this course, we will examine the link between the circulation of books and developing ideas about Arab cultural heritage.

      We will consider the writings and practices of leading Arab authors, publishers, and editors as well as those of lesser-known book collectors and traders, with a focus on the inherently transregional and diachronic nature of the shift from a manuscript to a print culture.

      We will integrate the study of the materiality of this shift in the form of early editions and manuscripts, including documents relating to book circulation. Additionally, we will examine the wider socio-political context of nineteenth-century book culture, including perceptions of that pivotal time in contemporary postcolonial debates and in the latest research into manuscript provenance.

    • 14310-ISME Lektürekurs Abgesagt
      Book Circulation and Cultural Heritage through Arabic Sources (Ingrid Austveg Evans)
      Zeit: Mi 14:00-16:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      In this course, we will read primary sources in Arabic on the topics of book circulation, collection, production, and trade. We will study the associated debates on cultural heritage as they were conducted by both well-known intellectual figures of the time and lesser-known actors of book trade and book circulation. In addition to reading excerpts from edited sources, including early print editions, students will gain familiarity with reading manuscripts relating to book culture in the long nineteenth century.

    • 14313-ISME Seminar
      Christian-Muslim Relations in the Islamic World (Christian Mauder)
      Zeit: Do 12:00-14:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 2.2063 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      What does the Quran say about Jesus and Christianity? How did Christians practice their religion under Muslim rule? Why did some Christians convert to Islam, and why were some persecuted by Muslim authorities? How did Middle Eastern Christians write about Muslims in their theological literature, and how did Muslims react? What was the impact of colonialism on Christian-Muslim relations? This course provides answers to these and similar questions by examining the history of Christian-Muslim relations in the Islamic World from the time of the Prophet Muhammad to the Ottoman period. It seeks to challenge overly simplistic narratives of “tolerance” and “oppression” and sheds light on one of the most complex, long-lasting, and multi-faceted cases of interaction between two monotheistic religions.

    • 14317-ISME Seminar
      Islamic Eco-Jurisprudence and Green Ethics (Birgit Krawietz)
      Zeit: Mo 12:00-14:00 (Erster Termin: 15.04.2024)
      Ort: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      This MA course discusses ethical and more strictly jurisprudential publications by Muslim authors. It identifies prevailing tropes of their normative Green discourses that relate in various ways to Islamic heritage. It reviews some of the mushrooming scholarly literature about such developments. More specifically, it strives to identify and discuss a few structural shortcomings. It highlights proposals for the development of an Islamic ecological jurisprudence (fiqh al-bi’a) at large that could help to emancipate Muslim contributions to the debates under discussion. Concerning the majority of secondary literature and the various declarations published online, authors often feed eagerly into universal discourses, notably those relating to the so-called Abrahamitc faiths. This, in turn, has led to an assisting overemphasis on theology and nearly catalogue-style listing of the Holy sources of Islam. Among the most promising but hitherto still marginalized genres of Islamic writing, jurisprudence has been particularly sidelined for decades due to its widespread devaluation in black letter law and, lately, also through “the ethical turn.

    • 14460 Seminar
      Zoroastrianism II (Alberto Cantera Glera)
      Zeit: Di 12:00-14:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14462 Übung
      Oral Traditions: Modes of Remembering and Transmission in the Iranian Speaking World (Khanna Usoyan)
      Zeit: Do 12:00-14:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
  • Languages of the Middle East

    0593bB1.3

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden können über sprachliche Entwicklungen im Nahen und Mittleren Osten kritisch und auf Grund lage der wichtigsten primären und sekundären Forschungsquellen reflektieren. Sie kennen Prinzipien der Klassifi kation von Sprachen der Region (historisch, komparativ, typologisch, regional, etc.) und können verschiedene Me thoden der empirischen Linguistik (z. B. Sprachdokumentation, Feldforschung, Dialektologie, Variationslinguistik, Soziolinguistik) auf die Sprachen der Region anwenden. Sie sind in der Lage, Modelle und Beispiele des komple xen Wechselverhältnisses von Sprache und Gesellschaft in verschiedenen historischen Kontexten anzuwenden, eigenständig mündliche und schriftliche Quellen hinsichtlich der sprachwissenschaftlicher Fragestellungen zu un tersuchen und ihre Beobachtungen systematisch in mündlicher und schriftlicher Form zu präsentieren.

    Inhalte:

    Die Lehrveranstaltungen bieten einen Überblick über die Sprachgruppen der Region, ihre historischen Quellen und aktuelle Klassifikation (z. B. semitisch, iranisch, türkisch, armenisch) sowie über linguistische Ökologie im Hinblick auf Komplexe wie Nationalstaaten, Minderheiten, Gender, Regionalsprachen, Diglossie, Schriftsysteme, Sprach ideologien.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja 

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    • 14402 Lektürekurs
      (Lk) Semitische Philologie (Grace Jeongyeon Park)
      Zeit: Do 14:00-16:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)
    • 14404 Lektürekurs
      (Lk) Maltesisch (Maciej Klimiuk)
      Zeit: Di 16:00-18:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14458 Seminar
      Avestan II (Alberto Cantera Glera)
      Zeit: Mi 10:00-12:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14463 Sprachpraktische Übung
      Northern Kurdish II (Kurmanci) (Khanna Usoyan)
      Zeit: Do 10:00-12:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14464 Sprachpraktische Übung
      Persian Daily Communication and Colloquial Language (Ramin Shahzadi)
      Zeit: Do 14:00-16:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14467 Modul
      Khwarezmian (Desmond Durkin-Meisterernst)
      Zeit: Fr 13:00-15:00 (Erster Termin: 19.04.2024)
      Ort: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14568 Lektürekurs
      Reading Ottoman Sources (Okcan Yildirimturk)
      Zeit: Mi 12:00-14:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      This course focuses on close reading and critical examination of archival material written in Ottoman Turkish from the mid nineteenth century onwards. It introduces a wide variety of documents to acquaint the students with different forms of writing, official and non official authorships, and voices from distinct socio economic and ethno religious backgrounds. These forms include but are not limited to, individual and collective petitions, personal letters, local and imperial council decisions, diplomatic correspondence, public announcements, and investigation reports While reading, transcribing, and interpreting texts, a particular palaeographic emphasis will be paid to the para textual elements such as style , cataloguing, addressee, date, seals and marginalia to have a more comprehensive picture of the content. In doing so, the participants will be encouraged to analyse the (re)productions and ( mis/ re)presentations of Ottoman documents within the historical context and to trace their journey across borders, languages and offices. Ultimately, the course aims to contribute to greater fluency and command of Ottoman archiving and administrative thinking and reinforce students’ ability to conduct independent archi val research on and beyond the former territories of the Ottoman Empire. Suggested readings and guidebooks will support the course . Regular attendance and active participation are required. For further information, please don’t hesitate to contact the instructor.

    • 14631 Hauptseminar
      Introduction to Reading Judeo-Arabic Texts (Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: JK 25/208 (Habelschwerdter Allee 45)

      Hinweise für Studierende

      Unterrichtssprachen: Englisch und Deutsch

      Kommentar

      This course focuses on familiarizing participants with reading Judeo-Arabic texts. “Judeo-Arabic text” for our purposes means any Arabic text written in the Hebrew script. The reading material will consist mostly of medieval texts from a variety of genres, but we will try our hand at early modern and modern texts as well. The material we will be reading is both in printed and – in the last third of the course – in manuscript form. While the focus is on building reading skills, we will also learn about Judeo-Arabic language and literature (and the controversies surrounding these terms).

      The course is geared toward participants with an intermediate to advanced knowledge of Arabic, but it does not presuppose any familiarity with the Hebrew language or the Hebrew script. The course will be conducted in both English and German.

      If you are unsure whether you are sufficiently prepared for the course, please don’t hesitate to contact the instructor.  

    • 14401 Seminar
      (S) Biblical Aramaic (Grace Jeongyeon Park)
      Zeit: Mi 14:00-16:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)
    • 14459 Seminar
      Middle Persian II (Alberto Cantera Glera)
      Zeit: Di 10:00-12:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14465 Proseminar
      Introduction to Morphology of Middle and Modern Iranian Languages (Desmond Durkin-Meisterernst)
      Zeit: Di 16:00-18:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14468 Modul
      Christian Sogdian (Desmond Durkin-Meisterernst)
      Zeit: Fr 15:00-17:00 (Erster Termin: 19.04.2024)
      Ort: 1.2058 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14642 Lektürekurs
      Hebräische Sekundärliteratur (Ilil Hoz)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: -1.2057 Seminarraum (UG) (Fabeckstr. 23/25)
  • Literatures of the Middle East in their Social Dimensions

    0593bB1.4

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden sind in der Lage, ihre analytischen Fähigkeiten im wissenschaftlichen Umgang mit den schriftli chen und mündlichen Quellen aus dem nah- und mittelöstlichen Kulturkreis weiterzuentwickeln und haben ein Be wusstsein für die Entstehungs- und Rezeptionsbedingungen literarischer Produktion in Geschichte und Gegenwart. Sie besitzen die Fähigkeit, einer konkreten Fragestellung an unterschiedlichen Textgattungen und literarischen Phänomenen unter kritischer Verwendung der Sekundärliteratur sowie der wichtigsten Primärquellen methodisch und terminologisch reflektiert nachzugehen und diese historisch und ästhetisch zu beschreiben, zu analysieren und einzuordnen. Sie können Querverbindungen und intertextuelle Bezüge erkennen und gegenseitige Beeinflussun gen, Kontinuitäten und Brüche verstehen und historisch kontextualisieren. Sie stärken ihre Reflexions- und Argu mentationsfähigkeit in komplexen, mehrsprachigen, überregionalen Zusammenhängen. Sie verfügen über mündli che und schriftliche Darstellungskompetenz und sind in der Lage, die eigene Vorgehensweise kritisch zu reflektie ren.

    Inhalte:

    Das Modul dient der exemplarischen Erarbeitung ausgewählter Epochen, Autor*innen, Gattungen, Sprachstufen des Nahen und Mittleren Ostens bzw. einer spezifischen Literaturgattung unter Verwendung der wichtigsten Quel len und kritischer Beleuchtung der Fachliteratur. In den Lehrveranstaltungen wird ein Überblick über die zu behan delnde Teilepoche oder Literaturgattung erarbeitet, der die spezifischen literaturwissenschaftlichen, sozial- und gendergeschichtlichen Forschungsprobleme in die Erörterung mit einbezieht. Es werden hierzu aussagekräftige regionalsprachige Texte oder auch mündliche Zeugnisse diskutiert im Hinblick auf Autorschaft, Produktionspro zesse und mediale Vermittlung sowie auf Prägungen und Wahrnehmungsmuster bei der Rezeption der Literatur aus den Regionen des Nahen und Mittleren Ostens; dabei werden theoretische Interpretationsansätze anhand von Zeugnissen der arabisch-, hebräisch-, persisch-, kurdisch-, osmanisch-, syrisch-aramäisch- oder türkischsprachi gen Literatur erprobt.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja 

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Schriftliche Arbeit (ca. 5.000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    • 14310-ISME Lektürekurs Abgesagt
      Book Circulation and Cultural Heritage through Arabic Sources (Ingrid Austveg Evans)
      Zeit: Mi 14:00-16:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      In this course, we will read primary sources in Arabic on the topics of book circulation, collection, production, and trade. We will study the associated debates on cultural heritage as they were conducted by both well-known intellectual figures of the time and lesser-known actors of book trade and book circulation. In addition to reading excerpts from edited sources, including early print editions, students will gain familiarity with reading manuscripts relating to book culture in the long nineteenth century.

    • 14353 Vertiefungsseminar
      „Der duftende Zweig“ : Kultur und Geschichte von al-Andalus (Seminar) (Isabel Toral-Niehoff)
      Zeit: Di 12:00-14:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      Im Mittelpunkt der Veranstaltung stehen Kultur und Geschichte der arabisch-islamischen Kulturepoche auf der Iberischen Halbinsel unter besonderer Berücksichtigung literarischer Ausdrucksformen und Aspekte der Multikulturalität. Zentrale Themen sind kulturelle und sprachliche Hybridisierungen, Grenzziehungen und Identitätsdiskurse, aber auch Übersetzungen. Zum anderen wird die breite Rezeption des Themas „al-Andalus“ sowohl als kulturpolitischer Mythos in der modernen arabischen Welt („Goldenes Zeitalter“) als auch im westlichen Kontext („Convivencia“) diskutiert. Spanischkenntnisse sind nicht erforderlich, aber erwünscht.

      Literaturhinweise

      Catlos, Brian A, Rita Seuß, and Verlag C.H. Beck. 2019. al-Andalus: Geschichte des islamischen Spanien. Jayyusi, Salma Khadra, and Manuela Marín, eds. 1992. The Legacy of Muslim Spain. Vols.2 Leiden. Manzano Moreno, Eduardo. 2013. “Qurtuba: Some Critical Considerations of the Caliphate of Cordoba and the Myth of Convivencia.” In Reflections on Qurtuba in the 21st Century, edited by Javier Rosón, 111–32. Noorani, Yaseen. 1999. “The Lost Garden of Al-Andalus: Islamic Spain and the Poetic Inversion of Colonialism.” International Journal of Middle East Studies 31 (2): 237–54.

    • 14357 Lektürekurs
      Pre-Nakba Palestinian Literary Culture (Refqa Abu-Remaileh)
      Zeit: Mi 10:00-12:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course will likely start in June.

    • 14361 Sprachpraktische Übung
      Arab Americas (Refqa Abu-Remaileh)
      Zeit: Do 10:00-12:00 (Erster Termin: 18.04.2024)
      Ort: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course will likely start in June.

    • 14640 Sprachpraktische Übung
      Jüdisches Alt- u. Mittelaramäisch (Ilil Hoz)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14309-ISME Einführungskurs
      Book Circulation and Arab Cultural Heritage in the Long Nineteenth Century (Ingrid Austveg Evans)
      Zeit: Di 16:00-18:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      - in Campus Management for ISME students only -

      Kommentar

      What were the political and cultural repercussions of the spread of print culture in Egypt and Greater Syria in the thirteenth/nineteenth century? How did manuscripts and printed books circulate between the Ottoman Arab provinces, Istanbul, and Europe?

      In this course, we will examine the link between the circulation of books and developing ideas about Arab cultural heritage.

      We will consider the writings and practices of leading Arab authors, publishers, and editors as well as those of lesser-known book collectors and traders, with a focus on the inherently transregional and diachronic nature of the shift from a manuscript to a print culture.

      We will integrate the study of the materiality of this shift in the form of early editions and manuscripts, including documents relating to book circulation. Additionally, we will examine the wider socio-political context of nineteenth-century book culture, including perceptions of that pivotal time in contemporary postcolonial debates and in the latest research into manuscript provenance.

    • 14354 Lektürekurs
      „Der duftende Zweig“ : Kultur und Geschichte von al-Andalus (Lektürekurs) (Isabel Toral-Niehoff)
      Zeit: Di 14:00-16:00, zusätzliche Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      Im begleitenden Lektürekurs werden wir eine Auswahl von arabischen Prosatexten und Gedichten aus al-Andalus gemeinsam lesen und diskutieren, von Autoren wie z.B. Ibn Abd Rabbih, Ibn Hazm, Ibn Bassam, Ibn Shuhayd, Ibn Zaydun, Wallada, Ibn Quzman, Ibn Zamrak, Jurji al-Zaydan und Ahmad al-Shawqi.

      Literaturhinweise

      Bossong, Georg. 2005. Das Wunder von al-Andalus: die schönsten Gedichte aus dem Maurischen Spanien. München: Beck. Ibn-al-?a?ib / Hoenerbach. 1970. Islamische Geschichte Spaniens: Übersetzung der A’mal al-a’lam und ergänzender Texte. Übersetzt von Wilhelm Hoenerbach. Zürich [u.a.], Menocal/Scheindlin/Sells. 2008. The Literature of Al-Andalus. Cambridge. Granara, William. 2005. “Nostalgia, Arab Nationalism, and The Andalusian Chronotope in the Evolution of the Modern Arabic Novel.” Journal of Arabic Literature 36 (1): 57–73.

    • 14356 Seminar
      Films & Influences of Elia Suleiman (Refqa Abu-Remaileh)
      Zeit: Fr 10:00-16:00 (Erster Termin: 14.06.2024)
      Ort: -1.2009 großer Hörsaal (UG) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course will likely start in June

    • 14360 Sprachpraktische Übung
      The Literary Lives of Emile Habibi (Refqa Abu-Remaileh)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 07.06.2024)
      Ort: -1.2009 großer Hörsaal (UG) (Fabeckstr. 23/25)

      Hinweise für Studierende

      The course will likely start in June.

    • 14461 Lektürekurs
      The exegesis of the Gathas in Late Antiquity: the Warštmansar Nask (Alberto Cantera Glera)
      Zeit: Mi 12:00-14:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: 0.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14631 Hauptseminar
      Introduction to Reading Judeo-Arabic Texts (Lukas Mühlethaler)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: JK 25/208 (Habelschwerdter Allee 45)

      Hinweise für Studierende

      Unterrichtssprachen: Englisch und Deutsch

      Kommentar

      This course focuses on familiarizing participants with reading Judeo-Arabic texts. “Judeo-Arabic text” for our purposes means any Arabic text written in the Hebrew script. The reading material will consist mostly of medieval texts from a variety of genres, but we will try our hand at early modern and modern texts as well. The material we will be reading is both in printed and – in the last third of the course – in manuscript form. While the focus is on building reading skills, we will also learn about Judeo-Arabic language and literature (and the controversies surrounding these terms).

      The course is geared toward participants with an intermediate to advanced knowledge of Arabic, but it does not presuppose any familiarity with the Hebrew language or the Hebrew script. The course will be conducted in both English and German.

      If you are unsure whether you are sufficiently prepared for the course, please don’t hesitate to contact the instructor.  

    • 14642 Lektürekurs
      Hebräische Sekundärliteratur (Ilil Hoz)
      Zeit: Termine siehe LV-Details (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: -1.2057 Seminarraum (UG) (Fabeckstr. 23/25)
  • Research Perspectives

    0593bC1.1

    Qualifikationsziele:

    Die Studierenden üben Formen der Debatten der Interdisciplinary Studies of the Middle East anhand der exempla rischen Auseinandersetzung mit aktuellen Forschungsprojekten ein. Ziel des Moduls ist die Vorbereitung auf den Entwurf eines eigenständigen Forschungsprojekts bzw. eines Exposés mit Blick auf die Masterarbeit und/oder eine Dissertation und eine wissenschaftliche Karriere. Nach Abschluss des Moduls haben die Studierenden einen Ein blick in aktuelle Forschungstendenzen in den Interdisciplinary Studies of the Middle East bzw. einer oder mehrerer ihrer beteiligten Disziplinen, können sich am wissenschaftlichen Gespräch mit Fachkolleg*innen beteiligen und be sitzen vertieftes Wissen und kritisches Verständnis zu einem repräsentativen Sachbereich und Forschungsfeld. Sie sind vertraut mit verschiedenen Phasen und Aspekten der Forschungsprozesse in Interdisciplinary Studies of the Middle East, können methodologische Probleme identifizieren und die weitere wissenschaftliche und gesell schaftliche Relevanz der Interdisciplinary Studies of the Middle East aufzeigen.

    Inhalte:

    In diesem Modul belegen Studierende eine Lehrveranstaltung im Bereich aktueller Forschungsperspektiven, zum Beispiel ein Forschungskolloquium eines der kooperierenden Masterprogramme bzw. Institute oder Forschungs projekte. Sie diskutieren mit Forscher*innen über methodische, inhaltliche und forschungspraktische Aspekte ihrer Forschungsprojekte anhand von Präsentationen, ausgewählter aktueller Sekundärliteratur oder zuvor zirkulierten Textentwürfen.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Wahlveranstaltung / 2 SWS / ja 

    Modulprüfung

    Projektentwurf (ca. 2.000 Wörter) Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein Semester; Jedes Semester

    • 14362 Hauptseminar
      Digital Philological Methods for Arabic and Islamic Studies (Theodore Samuel Beers)
      Zeit: Mi 10:00-12:00 (Erster Termin: 17.04.2024)
      Ort: -1.2002 PC-Raum (UG) (Fabeckstr. 23/25)

      Kommentar

      This course will be taught primarily in English and is intended for upper-level BA students and MA students in Arabic and Islamic Studies who would like to develop the skills of a “digital humanist.” Students should bring their own laptops to class; part of the idea is for everyone to get a good development environment set up on their machine, to build some familiarity with command-line scripting, etc. Over the course of the semester, we will cover a range of topics that are relevant for philological work in Arabic and Islamic Studies in the digital age. The following are some of the research tasks that are envisioned: searching for manuscript copies of premodern texts (in Arabic and other languages of the Islamicate world) in various collections; downloading images of those manuscripts, where available; running software to analyze digitized texts, e.g., optical character recognition (OCR) for published works, or handwritten text recognition (HTR) for manuscripts; setting up a viable workflow for transcribing texts in Arabic-script languages; using Git for version control and storing/publishing work on GitHub; using corpora of digitized texts, e.g., al-Maktaba al-Shamila or Ganjoor; and accessing APIs. Again, this list is not exhaustive. Nor can everything be taught in one semester; but we will make substantial progress.

      Literaturhinweise

      We will use a wide range of materials, with one of the central resources being Cornelis van Lit’s Among Digitized Manuscripts (Brill, 2020).

    • 14403 Hauptseminar
      (HS) Research Perspectives in Semitic Studies (Maciej Klimiuk)
      Zeit: Di 12:00-14:00 (Erster Termin: 16.04.2024)
      Ort: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
  • Internship A

    0593bC1.2

    Qualifikationsziele:

    In diesem Modul werden Anwendungsmöglichkeiten der Interdisciplinary Studies of the Middle East praktisch er probt und reflektiert. Durch den Abschluss eines Praktikums erwerben Teilnehmende des Moduls Kenntnisse im beruflichen Einsatz von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in einschlägigen Institutionen, Organisationen und Unternehmen, z. B. in universitären und außeruniversitären Forschungsein richtungen, in Dokumentation, Medien, Publizistik, Archiven und Museen, in internationalen Organisationen, Nicht regierungsorganisationen, in der Arbeit mit Migrant*innen, im Tourismus; in der Erwachsenen- und Weiterbildung, ferner in der Vermittlung von interkulturellen Problemstellungen in der akademischen und außerakademischen Lehre und Bildung, im Bereich der Wissensvermittlung, des Managements und der gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Interessenvertretung, insbesondere in international oder in speziellen Weltregionen agierenden Un ternehmen und Organisationen.

    Inhalte:

    Dieses Modul konfrontiert Studierende mit den Erfordernissen und Besonderheiten einer Anwendung von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in der Berufspraxis durch ein Praktikum von min destens drei Wochen (Vollzeit) in einer selbstgewählten Institution. Auch mehrere kürzere Praktika mit einem Ge samtarbeitsaufwand von mindestens 120 Stunden sind möglich. Dem Praktikum soll der Abschluss einer Verein barung zwischen der*dem Studierenden und der Praktikumsstelle über die Rechte und Pflichten der Beteiligten während des Praktikums vorausgehen. Die Rückkopplung zwischen Praktikum und universitärer Ausbildung wird durch einen Abschlussbericht als Form der aktiven Teilnahme sichergestellt, der aus einer sachlichen Beschrei bung der geleisteten Arbeiten sowie einer Reflexion über die Übertragung erlernten Forschungswissens auf prak tische Zusammenhänge besteht.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Externes Praktikum / 120 h / ja 

    Modulprüfung

    Reflexionsbericht (ca. 400 Wörter) mit Praktikumsbestätigung. Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    150 Stunden (5 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    Modul ohne Lehrangebot
  • Internship B

    0593bC1.3

    Qualifikationsziele:

    In diesem Modul werden Anwendungsmöglichkeiten der Interdisciplinary Studies of the Middle East praktisch er probt und reflektiert. Durch den Abschluss eines Praktikums erwerben Teilnehmende des Moduls Kenntnisse im beruflichen Einsatz von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in einschlägigen Institutionen, Organisationen und Unternehmen, z. B. in universitären und außeruniversitären Forschungsein richtungen, in Dokumentation, Medien, Publizistik, Archiven und Museen, in internationalen Organisationen, Nicht regierungsorganisationen, in der Arbeit mit Migrant*innen, im Tourismus; in der Erwachsenen- und Weiterbildung, ferner in der Vermittlung von interkulturellen Problemstellungen in der akademischen und außerakademischen Lehre und Bildung, im Bereich der Wissensvermittlung, des Managements und der gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Interessenvertretung, insbesondere in international oder in speziellen Weltregionen agierenden Un ternehmen und Organisationen.

    Inhalte:

    Dieses Modul konfrontiert Studierende mit den Erfordernissen und Besonderheiten einer Anwendung von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in der Berufspraxis durch ein Praktikum von min destens sechs Wochen (Vollzeit) in einer selbstgewählten Institution. Auch mehrere kürzere Praktika mit einem Gesamtarbeitsaufwand von mindestens 240 Stunden sind möglich. Dem Praktikum soll der Abschluss einer Ver einbarung zwischen der*dem Studierenden und der Praktikumsstelle über die Rechte und Pflichten der Beteiligten während des Praktikums vorausgehen. Die Rückkopplung zwischen Praktikum und universitärer Ausbildung wird durch einen Abschlussbericht als Form der aktiven Teilnahme sichergestellt, der aus einer sachlichen Beschrei bung der geleisteten Arbeiten sowie einer Reflexion über die Übertragung erlernten Forschungswissens auf prak tische Zusammenhänge besteht.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Externes Praktikum / 240 h / ja 

    Modulprüfung

    Reflexionsbericht (ca. 700 Wörter) mit Praktikumsbestätigung. Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    Modul ohne Lehrangebot
  • Internship C

    0593bC1.4

    Qualifikationsziele:

    In diesem Modul werden Anwendungsmöglichkeiten der Interdisciplinary Studies of the Middle East praktisch er probt und reflektiert. Durch den Abschluss eines Praktikums erwerben Teilnehmende des Moduls Kenntnisse im beruflichen Einsatz von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in einschlägigen Institutionen, Organisationen und Unternehmen, z. B. in universitären und außeruniversitären Forschungsein richtungen, in Dokumentation, Medien, Publizistik, Archiven und Museen, in internationalen Organisationen, Nicht regierungsorganisationen, in der Arbeit mit Migrant*innen, im Tourismus; in der Erwachsenen- und Weiterbildung, ferner in der Vermittlung von interkulturellen Problemstellungen in der akademischen und außerakademischen Lehre und Bildung, im Bereich der Wissensvermittlung, des Managements und der gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Interessenvertretung, insbesondere in international oder in speziellen Weltregionen agierenden Un ternehmen und Organisationen.

    Inhalte:

    Dieses Modul konfrontiert Studierende mit den Erfordernissen und Besonderheiten einer Anwendung von Wissen aus dem Bereich der Interdisciplinary Studies of the Middle East in der Berufspraxis durch ein Praktikum von min destens neun Wochen (Vollzeit) in einer selbstgewählten Institution. Auch mehrere kürzere Praktika mit einem Ge samtarbeitsaufwand von mindestens 360 Stunden sind möglich. Dem Praktikum soll der Abschluss einer Verein barung zwischen der*dem Studierenden und der Praktikumsstelle über die Rechte und Pflichten der Beteiligten während des Praktikums vorausgehen. Die Rückkopplung zwischen Praktikum und universitärer Ausbildung wird durch einen Abschlussbericht als Form der aktiven Teilnahme sichergestellt, der aus einer sachlichen Beschrei bung der geleisteten Arbeiten sowie einer Reflexion über die Übertragung erlernten Forschungswissens auf prak tische Zusammenhänge besteht.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Externes Praktikum / 360h / ja 

    Modulprüfung

    Reflexionsbericht (ca. 1.000 Wörter) mit Praktikumsbestätigung. Diese Modulprüfung wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Englisch (ggf. Arabisch, Armenisch, Hebräisch, Kurdisch, Osmanisch, Persisch, Syrisch-Aramäisch, Türkisch)

    Arbeitszeitaufwand

    450 Stunden (15 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    Ein oder zwei Semester; Jedes Semester

    Modul ohne Lehrangebot