13565 Seminar

WiSe 23/24: Buddhist Iconography

Jihyeong Lee

Kommentar

This seminar aims to provide participants with essential knowledge about the visual codes of Mahayana Buddhist images, which encompass a consistent set of signs, symbols, gestures, attributes and motifs critical in identifying the inherent “content” of the images. The distinctive features of various Buddhist deities, through which their transcendental presence is believed to be embodied, allow devotees to engage in a heuristic encounter with the Buddha nature. To understand these features is therefore the fundamental and initial step in scholarly approaches to any Buddhist imagery. Throughout the seminar, we will explore some of the most popular deities from the Buddhist pantheon that have been widely revered in regions where Mahayana Buddhism has flourished. Each session will center on a single theme, with a particular focus on interpreting one painting or sculpture as the point of departure for gaining a deeper understanding of a particular iconographic code. Schließen

Literaturhinweise

Beer, Robert: Die Symbole des tibetischen Buddhismus (original titel: The Handbook of Tibetan Buddhist Symbols, Chicago: Serindia 2003), München: Diederichs, 2003. Behrendt, Kurt. How to Read Buddhist Art. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2019. Bunce. Fredrick W.: An encyclopaedia of Buddhist deities, demigods, godlings, saints and demons: with special focus on iconographic attributes, New Delhi: D. K. Printworld, 1994. Chandra, Lokesh: Dictionary of Buddhist iconography. Vols 1-15. New Delhi: Aditya Prakashan, 1995-2005. Chandra, Lokesh: Life of Lord Buddha: From Chinese Sutra with Illustrated Woodcuts from Ming Period. New Delhi: Aditya Prakashan, 2011. Chitkara, Madan. G.: Encyclopaedia of Buddhism: A World Faith - Bodhisattva and Selflessness, Volume XIV, New Delhi: A.P.H. Publishing Corporation 2002. Cunningham, Michael R. 1998: Buddhist Treasures from Nara, exh. Cat. : Cleveland Museum of Art, Ohio, 1998. Epprecht Katharina (Hrsg): Kannon - Göttliches Mitgefühl, Frühe Buddhistische Kunst aus Japan, Ausst.-Kat. Museum Rietberg Zürich, Zürich, 2007. Gabbert, Gunhild: Buddhistische Plastik aus China und Japan, Ausst.-Kat.: Museum für Ostasiatische Kunst der Stadt Köln, 1972. Goepper , Roger & Washizuka, Hiromitsu: Enlightenment embodied: The art of the Japanese Buddhist sculptor (7th-14th centuries), exh. Cat. : Agency for Cultural Affairs (Bunka-Cho) and the Japan Society Gallery, New York, 1997. Goepper, Roger: Shingon. Die Kunst des geheimen Buddhismus in Japan. Ausst.-Kat. :Museum für Ostasiatische Kunst der Stadt Köln, Köln: Locher, 1988. Goepper, Roger: Aizen-Myo-o. The Esoteric King of Lust. An Iconological Study. Artibus Asiae, Museum Rietberg Zurich, 1993. Huntington, John C. & Bangdel, Diana: The Circle of Bliss: Buddhist Meditational Art, exh. cat. : Columbus Museum of Art, Columbus Ohio, Chicago: Serindia 2003. Klimburg-Salter, Deborah E.: Buddha in Indien. Die frühindische Skulptur von König Asoka bis zur Guptazeit, Ausst.-Kat. : Kunsthistorisches Museum Wien, Hrsg. Seipel, Wilfried, Milano: Skira 1995. Lauf, Detlef Ingo: Tibetan Sacred Art: The Heritage of Tantra. Berkley&London: Shambhala 1976 Lee Junghee: “The Origins and Developments of the pensive Bodhisattva Images of Asia”, in Atribus Asiae Vol. 53, No. 3/4 (1993), 311-357. Lee-Kalisch, Jeong-hee (Ed.): Die alten Königreiche, Koreas, Ausst.-Kat.: Kulturstriftung Ruhr Essen (Hrsg.), München: Hirmer 1999. Lee-Kalisch, Jeong-hee (Ed.): Tibet. Klöster öffnen ihre Schatzkammern. Ausst.-Kat.: Kulturstiftung Ruhr Essen (Hrsg.), München: Hirmer 2006. Lee-Kalisch, Jeong-hee: Das Lächeln des Buddha: Zwischen Kult und Kunst, in Situation Kunst- für Max Imdahl. Die Erweiterung 2006. Berswordt-Wallrabe, Silke von, Wappler, Friederike (Hrsg.). Richter Verlag, 2008, 60-85. Levine, Gregory and Yukio Lippit, eds. Awakenings: Zen Figure Painting in Medieval Japan. New York: Japan Society Gallery, 2007. McArthur, Meher: Reading Buddhist Art - An lIIustrated Guide to Buddhist Signs and Symbols. London: Thames & Hudson Ltd. 2002. Nath, Amarendra: Buddhist Images and Narratives, New Delhi: Books & Books 1986. Pak, Youngsook & Whitfield, Roderick: Handbook of Korean Art – Buddhist Sculpture 2003. Pal, Pratapaditya. The Light of Asia: The Buddha Sakyamuni in Asian Art. Los Angeles, CA: Los Angeles County Museum of Art, 1984. Panofsky, Erwin 1978 : "Ikonographie und Ikonologie. Eine Einführung in die Kunst der Renaissance." In: Sinn und Deutung in der bildenden Kunst. Köln: DuMont: 36-67. Rhie, Marylin. M. & Thurman, Robert A. F.: Weisheit und Liebe. Tausend Jahre Kunst des tibetischen Buddhismus. Ausst.-Kat : Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn, Göttingen:Wallstein 1996. Schlombs, Adele (Hrsg): Im Licht des Großen Buddha, Ausst.-Kat. : Museum für Ostasiatische Kunst der Stadt Köln 1999. Schumann, Hans Wolfgang: Handbuch Buddhismus. Die zentralen Lehren: Ursprung und Gegenwart, Kreuzlingen/München: 2000. Schumann, Hans Wolfgang: Buddhistische Bilderwelt. 4. Aufl. Kreuzlingen/München: H. Hugendubel 2001. Schumann, Hans Wolfgang: Buddhabildnisse – Ihre Symbolik und Geschichte, Heidelberg, Leimen 2003. Seckel, Dietrich: Buddhistische Kunst Ostasiens. Stuttgart: Kohlhammer 1957. van Straten, Roelof: Einführung in die Ikonographie. Berlin: Dietrich Reimer Verlag 1997. Yü Chün-fang: Kuan-yin: The Chinese Transformation of Avalokitesvara. New York: Columbia University Press, 2001. Weidner, Marsha Smith, et al., eds. Latter Days of the Law: Images of Chinese Buddhism, 850-1850. Honolulu, HI: University of Hawaii Press, 1994. Schließen

16 Termine

Regelmäßige Termine der Lehrveranstaltung

Di, 17.10.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 24.10.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 31.10.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 07.11.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 14.11.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 21.11.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 28.11.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 05.12.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 12.12.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 19.12.2023 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 09.01.2024 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 16.01.2024 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 23.01.2024 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 30.01.2024 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 06.02.2024 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Di, 13.02.2024 10:00 - 12:00

Dozenten:
Jihyeong Lee

Räume:
A 124 Übungsraum (Koserstr. 20)
Laptop KHI 2 (Koserstr. 20)

Studienfächer A-Z