WiSe 24/25  
History and Cul...  
M.A. Arabic Stu...  
Course

East Asia and the Middle East

M.A. Arabic Studies (2016 study regulations)

0325d_MA120

Die aktuelle Studien- und Prüfungsordnung finden Sie bitte hier .

  • Arabic Literature: Social Dimensions

    0325dA1.1

    Qualifikationsziele:

    Die Studentinnen und Studenten besitzen grundlegende Einblicke in zentrale literatur- und kulturwissenschaftliche Methoden und können Sekundärliteratur selbstständig recherchieren, einschätzen und kritisch verwenden. Sie gewinnen einen fundierten Überblick über die arabischsprachige Literatur in ihren gesellschaftlichen Dimensionen. Sie sind mit der Interaktion von Literatur und Gesellschaft vertraut und erschließen diese mittels literaturwissenschaftlicher Theorien und Methoden. Sie verfügen über ein kritisches Bewusstsein der wechselseitigen Relevanz von Literatur und Gesellschaft, können in diesem Rahmen synchrone oder diachrone Entwicklungen beschreiben und arabischsprachige Primärtexte in ihrer gesellschaftlichen und zeitlichen Situierung kritisch reflektieren. Ihre so gewonnenen Kompetenzen befähigen sie zur eigenständigen mündlichen und schriftlichen Darstellung ihrer interpretativen Ergebnisse, insbesondere in Form einer wissenschaftlichen Hausarbeit.

    Inhalte:

    Das Modul beschäftigt sich mit ausgewählten Texten der arabischen Literatur im Hinblick auf ihre gesellschaftlichen Dimensionen sowie mit der dafür relevanten Forschungsliteratur. Der Fokus liegt dabei auf den vielfältigen Aspekten des Wechselspiels zwischen Literatur und Gesellschaft in ihrem jeweiligen regionalen und zeitlichen Kontext. Dazu gehört auf der einen Seite die Reflexion gesellschaftlicher Phänomene in der Literatur (z. B. im Hinblick auf Gender, Religion, sozial und politisch bedingte Erfahrungen), auf der anderen Seite der Beitrag der Literatur zu gesellschaftlichen Debatten (z. B. Identitätsentwürfe, Geschlechtermodelle, Utopien oder Gesellschaftskritik).

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Grundkurs / 2 SWS / ja Lektürekurs / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Hausarbeit (ca. 6000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Deutsch (ggf. Englisch oder Arabisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / jedes Wintersemester
    • 14112 Advanced Seminar
      Banquets of words (Seminar) (Isabel Toral-Niehoff)
      Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2024-10-17)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Presentations, assigments and papers can be submitted in English

      Additional information / Pre-requisites

      good reading skills English

      Comments

      In this course we want to approach the topic of feasting, drinking and other forms of enjoyment in pre-modern Arabic literature and at the same time discuss the social embedding of these forms of sociality. What role did social eating and drinking play in Arab society at the time? Where, when and why were celebrations held and who took part? What dishes and drinks were served? What was cooked and what did recipe books look like? How was this portrayed in literature? What role did generosity and miserliness play? The seminar will focus on research literature to contextualize the texts and the development of social norms.

      Suggested reading

      Ahsan, M. M. Social Life under the Abbasids: 170-289/786-902. London 1979, pp. 76-163 Ibn Sayyar al-Warraq, et al. (eds.). Annals of the Caliphs’ Kitchens: Ibn Sayyar al-Warraq’s Tenth-Century Baghdadi Cookbook. Islamic History and Civilization, v. 70. Leiden?; Boston: Brill, 2007. Rodinson, Maxime, et al. . Medieval Arabic Cookery. Trowbridge: Cromwell Press, 2001. van Gelder, Geert Jan. God’s Banquet: Food in Classical Arabic Literature. New York: Columbia Univ. Press, 2000

    • 14124 Basic Course
      The Works of Emile Habibi (Refqa Abu-Remaileh)
      Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2024-10-15)
      Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Additional information / Pre-requisites

      Intermediate to advanced levels of Arabic and English languages required.

      Comments

      Intermediate to advanced levels of Arabic and English languages required.

    • 14113 Reading Course
      Banquets of words (Reading course) (Isabel Toral-Niehoff)
      Schedule: Do 16:00-18:00 (Class starts on: 2024-10-17)
      Location: 1.2002 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Translations can be done into English

      Additional information / Pre-requisites

      Classical Arabic (good to excellent reading skills), good English reading skills

      Comments

      In this course we want to approach the topic of feasting, drinking and other forms of enjoyment in pre-modern Arabic literature and at the same time discuss the social embedding of these forms of sociality. What role did social eating and drinking play in Arab society at the time? Where, when and why were celebrations held and who took part? What dishes and drinks were served? What was cooked and what did recipe books look like? How was this portrayed in literature? What role did generosity and miserliness play? The reading course focuses on Arabic source texts in the original and in translation

      Suggested reading

      Ahsan, M. M. Social Life under the Abbasids: 170-289/786-902. London 1979, pp. 76-163 Ibn Sayyar al-Warraq, Kaj Öhrnberg, and Sa?ban Muruwah et al.(eds.). Annals of the Caliphs’ Kitchens: Ibn Sayyar al-Warraq’s Tenth-Century Baghdadi Cookbook. Leiden?; Boston: Brill, 2007. Rodinson, Maxime, et al. Medieval Arabic Cookery. Trowbridge: Cromwell Press, 2001. Van Gelder, Geert Jan . God’s Banquet: Food in Classical Arabic New York: Columbia Univ. Press, 2000.

    • 14125 Reading Course
      The Works of Emile Habibi (Refqa Abu-Remaileh)
      Schedule: Mi 10:00-12:00 (Class starts on: 2024-10-16)
      Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Additional information / Pre-requisites

      Intermediate to advanced levels of Arabic and English required.

      Comments

      Intermediate to advanced levels of Arabic and English required.

  • Cultural and Intellectual History of the Arabic-speaking World

    0325dA1.2

    Qualifikationsziele:

    Die Studentinnen und Studenten kennen Methoden zur Untersuchung arabischsprachiger Primärtexte im Zusammenhang kultur- und geistesgeschichtlicher Deutungsmuster. Sie sind in der Lage, Literatur als kulturelles Konstrukt in ihrer Beziehung zur historischen Modellierung von Wissen, Weltbildern und Denkkonzepten sowie deren Vermittlung zu analysieren. Ferner können sie die in den Quellen zutage tretenden pädagogischen, ideologischen und/oder philosophischen Konzepte und Argumente mit Bezug auf deren kulturelle und geistige Wurzeln, ihre Intertextualität und ihr Wirken einordnen und reflektieren. Sie erweitern ihre Fähigkeiten im wissenschaftlichen Arbeiten an exemplarischen Themenfeldern aus der Kultur- und Geistesgeschichte und wenden diese unter Verwendung der relevanten Terminologie aus den entsprechenden Bereichen in einem wissenschaftlichen Essay an.

    Inhalte:

    Das Modul beschäftigt sich mit der Kultur- und Geistesgeschichte in der arabischen Welt, insbesondere vor dem Hintergrund ihrer Plurikulturalität und religiösen Vielfalt. Dazu gehören z. B. die Rezeption und Weiterentwicklung des antiken Erbes im Bereich der arabischen Natur- und Geisteswissenschaften sowie der Bereich des säkularen arabischen Schrifttums durch die Jahrhunderte. Anhand ausgewählter Textproben werden z. B. die klassische adab-Literatur, das geographische Schrifttum, Reiseberichte aus klassischer und moderner Zeit oder die Rezeption und Weiterentwicklung hellenistischer Wissenschaftstraditionen in islamischer Zeit (z. B. Philosophie, Logik und Mystik) behandelt.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Grundkurs / 2 SWS / ja Übung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Mündliche Prüfung (ca. 20 Minuten); die

    Modulprüfung

    wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Deutsch (ggf. auch Englisch oder Arabisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / jedes Wintersemester
    • 14120 Basic Course
      Cultural and intellectual History of al-Andalus (Ruben Schenzle)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2024-10-14)
      Location: K 25/11 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de

      Comments

      In this class we are going to investigate the cultural history and intellectual legacy of al-Andalus. We discuss approaches to this very diverse object and period of time – sometimes labelled as Islamic Spain, Muslim Iberia, the Islamicate West or more prosaic “the Ornament of the World” (Menocal 2002). We deal with different époques from the Umayyad emirate to the fall of Granada, including post-Andalusian Impacts in the Iberian peninsula and beyond. Intellectual achievements and crosscultural developments are highlighted in their historical context. A context that up to the present day is contested among scholars. Students learn to differentiate positions and approaches to the history of al-Andalus and analyse the diversity of intellectual as well as cultural debate and exchange of that given period of time. By changing roles and assignments, students are gaining didactic and communicative competences as well.

    • 14457 Advanced Seminar
      Determinism and Free Will in Jewish Thought (Lukas Mühlethaler)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2024-10-14)
      Location: 1.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Course language: German and English

      Comments

      Do we control our actions, or are they decided by things we can’t change? This is one of the fundamental problems Jewish philosophers through the ages have struggled to answer. The complexity of this problem also stems from the fact that answering it in a certain way will impact answers to other fundamental problems in Jewish philosophy, such as divine foreknowledge versus human free will, the purpose of the commandments, moral responsibility, and the nature of repentance. This course takes the question of determination vs. free will serves as a starting point to explore fundamental problems Jewish philosophers grappled with in various historical-intellectual contexts from antiquity to the present. To do so, we will read source texts in translation and some research literature. While the course introduces important texts, figures, and concepts, it also covers areas that have remained marginalized in present accounts of Jewish philosophy. The course does not presuppose any knowledge in philosophy or the Jewish tradition. All texts will be read in translations into English (or other languages if necessary), and classroom discussions will be facilitated in both English and German.

    • 14470 Lecture
      Introduction to the History of Jewish Knowledge (Lukas Mühlethaler)
      Schedule: Di 12:00-14:00 (Class starts on: 2024-10-15)
      Location: 1.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Course language: English

      Comments

      The lecture course uses questions and methods from the history of knowledge (“Wissensgeschichte”) for an introduction to various traditions of Jewish knowledge. Using examples from antiquity to the present, we examine forms and contents of knowledge, how knowledge is produced and accumulated, who serves as carriers of knowledge, the various social contexts of knowledge, how knowledge is communicated and disseminated, and how knowledge is applied. We will not be treating “Jewish knowledge” as a fixed category. Instead, we will try to understand the processes through which contents and forms of knowledge are considered and accepted as “Jewish”. Thus, the lecture course both introduces to various traditions of Jewish knowledge and questions the parameters which have made it possible for them to be considered traditions of Jewish knowledge.

    • 14121 Practice seminar
      Contextualizing Hayy b. Yaqzan (Ruben Schenzle)
      Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2024-10-17)
      Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Additional information / Pre-requisites

      The class will be taught in German only

      Comments

      The impact of Ibn Tufail's philosophical novel "Hayy b. Yaqzan" from the 12th century extends right up to the present day. Some scholars even see translations of the work from the 17th century as paving the way for the Renaissance and Enlightenment in Europe. In the course, we want to situate the novel historically and read it anew. At the end of the semester, students will be able to analyze the text in terms of its intertextuality and the pedagogical, ideological and philosophical concepts it deals with and place it within the intellectual horizon of the Almohad context in which it was written.

      Suggested reading

      T. Kukkonen: Ibn Tufayl: Living the life of reason. London 2014.

    • 14458 Reading Course
      Maimonides’ Guide of the Perplexed in New Garb (Lukas Mühlethaler)
      Schedule: Di 14:00-16:00 (Class starts on: 2024-10-15)
      Location: K 23/27 (Habelschwerdter Allee 45)

      Additional information / Pre-requisites

      Course language: German and English

      Comments

      Maimonides’ Guide for the Perplexed (Dalalat al-Ha’irin; Moreh Nevukhim) is one of the central texts of Jewish philosophy, and a classic of intellectual history in general. Despite the text’s broad impact and the virtually endless modern secondary literature, often only parts of the text are read. In this reading course, we will read Maimonides’ “Guide” from cover to cover. The occasion for this course is also the publication of the new English translation (May 2024) by Lenn E. Goodman and Phillip I. Lieberman, which we can compare with the classical translation by Shlomo Pines. Participants can also read along with the Arabic original and (medieval/modern) Hebrew translations, as well as other modern translations, and we will incorporate those into our discussions. However, knowledge of Arabic or Hebrew is not required for participation. While the course will be conducted in a way that allows English and German speakers to follow along, students will need reading proficiency in English.

    • 14471 Advanced seminar
      Dreams in Jewish Traditions of Knowledge (Lukas Mühlethaler)
      Schedule: Mo 12:00-14:00 (Class starts on: 2024-10-14)
      Location: 0.2051 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      Course language: English

      Comments

      Across cultures, dreams are viewed on a spectrum ranging from sources of profound truth to misleading fantasies. This course examines conceptions of dreams in Jewish traditions through the lens of “Wissensgeschichte” (the history of knowledge), exploring how these traditions perceived the epistemic value of dreams. It investigates how dreams were seen both as sources of original knowledge and conduits for conveying pre-existing knowledge. Drawing from a diverse array of sources spanning the Hebrew Bible to psychoanalysis, the course will touch on topics such as visions and prophetic dreams, dream interpretation (oneirocritic traditions), oneiric inquiries (she’elat halom), mystic dream journeys, divination and future-telling, dream magic and remedies, and dreams as means of self-knowledge.

      Jüdische Traditionen in verschiedenen Kulturen betrachten Träume auf einem Spektrum, das von Quellen tiefer Wahrheit bis hin zu irreführenden Fantasien reicht. Dieser Kurs untersucht Auffassungen von Träumen in jüdischen Traditionen durch die Linse der “Wissensgeschichte” und erforscht, wie diese Traditionen den epistemischen Wert von Träumen wahrnahmen. Er geht der Frage nach, wie Träume sowohl als Quellen ursprünglichen Wissens als auch als Vermittler bereits bestehenden Wissens angesehen werden konnten. Aus einer Vielzahl von Quellen, die von der Hebräischen Bibel bis zur Psychoanalyse reichen, behandelt der Kurs Themen wie Visionen und prophetische Träume, Traumdeutung (oneirokritische Traditionen), oneirische Nachfragen (sche’elat chalom), mystische Traumreisen, Wahrsagerei und Zukunftsvorhersagen, Traummagie und -heilmittel sowie Träume als Mittel der Selbsterkenntnis.

  • Arabic Literature: Aesthetic Dimensions

    0325dA1.3

    Qualifikationsziele:

    Aufbauend auf den bereits erworbenen Kenntnissen im Bereich arabischer Literatur und literaturwissenschaftlicher Theorien und Methoden wird das ästhetische Problembewusstsein der Studentinnen und Studenten geschärft, sodass sie arabischsprachige Primärtexte in ihren ästhetischen Dimensionen kritisch analysieren, interpretieren und reflektieren können. Ihre so gewonnenen Kompetenzen befähigen sie zur eigenständigen mündlichen und schriftlichen Darstellung ihrer interpretativen Ergebnisse, insbesondere in Form einer wissenschaftlichen Hausarbeit.

    Inhalte:

    Das Modul beschäftigt sich mit ausgewählten Texten der arabischen Literatur im Hinblick auf ihre ästhetischen Dimensionen, unter besonderer Berücksichtigung ihrer strukturellen, rhetorisch-poetologischen und wirkungsästhetischen Besonderheiten sowie mit der dafür relevanten Forschungsliteratur. Dabei können z. B. Fragen der Gattung und der literarischen Form ebenso wie solche der Symbolik, der Intertextualität und der Intermedialität in den Blick genommen werden. Es wird Raum für die Diskussionen unterschiedlicher Herangehensweisen an literarische Texte, ästhetische Paradigmen und Theorien der Literaturwissenschaft gegeben.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja Lektürekurs / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Essay (ca. 5 Seiten); die

    Modulprüfung

    wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Deutsch (ggf. Englisch oder Arabisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / jedes Sommersemester
    Module with no course offerings
  • Qur'an, Tafsir, Hadith

    0325dA1.4

    Qualifikationsziele:

    Die Studentinnen und Studenten können grundlegende identifikationsstiftende Texte der arabisch-islamischen Kultur wie Koran, Tafsir und Hadith kontextualisieren, ihre strukturelle und inhaltliche Gestalt eruieren und analysieren. Sie kennen die inner- und außerislamischen Diskussionen über die Authentizität dieser Texte, ihren historischen Gehalt und ihre literarische Gestaltung. Sie besitzen einen Einblick in zentrale Methoden und Theorien der historisch-kritischen Forschung und beherrschen den Umgang mit entsprechenden Hilfsmitteln (z. B. Konkordanzen, fachspezifische Wörterbücher und Lexika) und relevanter Sekundärliteratur. Ihre so gewonnenen Kompetenzen befähigen sie zur eigenständigen mündlichen und schriftlichen Darstellung ihrer interpretativen Ergebnisse, insbesondere in Form einer wissenschaftlichen Hausarbeit.

    Inhalte:

    Das Modul zeigt Zugänge zu Koran, Tafsir und Hadith im Hinblick auf die kulturelle und zeitliche Verortung sowie die sprach- und literaturgeschichtliche Relevanz dieser Texte auf und bindet die dafür relevante Forschungsliteratur mit ein. Der Fokus liegt dabei auf den vielfältigen Aspekten der werkimmanenten, inter- und transtextuellen Wechselwirkung dieser identifikationsstiftenden Texte der arabisch-islamischen Kultur.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Seminar / 2 SWS / ja Methodenübung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Hausarbeit (ca. 6 000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Deutsch (ggf. Englisch oder Arabisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / jedes Sommersemester
    • 14126 Advanced seminar
      The Quran in Light of Ancient Arabic Poetry (Ghassan El Masri)
      Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2024-10-17)
      Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      In this course we will explore the text and event of the Quran from the perspective of the history and literature of Arabia in the sixth century. As a first step, we will start by revisiting the history of pre-Islamic Arabia as narrated in Muslim sources, then we critically examine this narrative in light of the interests of the rising Islamic state. For our critical re-examination we will consider recent finding from archaeology and epigraphy. As a second step, we will revisit the poetic corpus of pre-Islamic Arabs as a whole, to understand the significance of its recurrent themes and motifs. As a third step, we will closely examine sample poems/verses from the poetic corpus and read them in conjunction with Suras/verses from the Quran. These three exercises will clarify the Quran’s dialogue with one of the most dominant forms of literature of its age, poetry. They will also (re-)locate Muslim scripture and ancient Arabic literature in the historical context of Arabia shedding new light on the social and cultural contexts that lead to the event of the Quran. For the course, a good knowledge of classical Arabic will be a plus. However, students with less than perfect mastery of classical Arabic, need not worry. The readings of the primary sources, will be selected in light of the ability of the group.

      Suggested reading

      Abu-Deeb, Kamal. "Towards a Structural Analysis of Pre-Islamic Poetry." International Journal of Middle East Studies 6.2 (1975): 148-184. Al-Kindy, Salam, Le voyageur sans Orient:Poésie et philosophie des Arabes de l'ère préislamique, Sindbad, 1998. Caskel, Werner, Das schicksal in der altarabischen poesie: beiträge zur arabischen literatur-und zur allgemeinen religions-geschichte. Vol. 1. No. 5. Leipzig: E. Pfeiffer, 1926. Drory, Rina. "The Abbasid construction of the Jahiliyya: cultural authority in the making." Studia Islamica 83 (1996): 33-49. El Masri, Ghassan, "Ma?sal: what the ?alal would tell us." Qur'anic Studies Today. Routledge, 2016. 261-273. El Masri, Ghassan, The Semantics of Qur?anic Language: al-A?ira. Vol. 16. Brill, 2020. El Masri, Ghassan. "The Quran and the Character of Pre-Islamic Poetry: The Daliyya of al-Aswad b. Ya fur al-Nahshali (dc 600 CE)." (2017): 93-135. Hämeen-Anttila, Jaakko. "Paradise and nature in the Quran and pre-Islamic poetry." Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam (2 vols.). Brill, 2017. 136-161. Hamori, Andras. On the art of medieval Arabic literature. Vol. 1447. Princeton University Press, 2015. Homerin, T. Emil, "Echoes of a Thirsty Owl: Death and Afterlife in Pre-Islamic Arabic Poetry." Journal of Near Eastern Studies 44.3 (1985): 165-184. Jacobi, Renate, "Die Altarabische Dichtung (6.–7. Jahrhundert)." Grundriss der arabischen Philologie 2 (1987). Jacobi, Renate, "Time and reality in nasib and ghazal." Early Islamic Poetry and Poetics. Routledge, 2017. 201-218. Kooper, Erik, ed. The medieval chronicle: proceedings of the 1st international conference on the medieval chronicle. Vol. 120. Rodopi, 1999. Neuwirth, Angelika; Scripture, Poetry, and the Making of a Community, Oxford University Press, 2014. Ringgren, Helmer. "Islamic fatalism." Scripta Instituti Donneriani Aboensis 2 (1967): 52-62. Sinai, Nicolai. "Religious poetry from the Quranic milieu: Umayya b. Abi l-?alt on the fate of the Thamud1." Bulletin of the School of Oriental and African Studies 74.3 (2011): 397-416. Stetkevych, Suzanne Pinckney. The mute immortals speak: pre-Islamic poetry and the poetics of ritual. Cornell University Press, 1993. Tamer, Georges, Zeit und Gott: Hellenistische Zeitvorstellungen in der altarabischen Dichtung und im Koran, Walter De Gruyter, 2008. Von Grunebaum, Gustave E., "The nature of Arab unity before Islam." Arabica 10.Fasc. 1 (1963): 5-23. Webb, Peter, "Al-Jahiliyya: Uncertain times of uncertain meanings." Der Islam 91.1 (2014): 69-94.

  • Advanced and Applied Language Skills: Arabic

    0325dA1.5

    Qualifikationsziele:

    Die Studentinnen und Studenten sind in der Lage, unterschiedliche Varietäten des Arabischen (klassisch, mittelarabisch, modern, Dialekte, Medienarabisch oder Fachsprache) in Form von Texten und/oder audiovisuellem Material zu verstehen und selbst exemplarisch in Übungen zur Erweiterung und Vertiefung ihrer mündlichen und schriftlichen Ausdrucksfähigkeit anzuwenden.

    Inhalte:

    Anhand von für die Arabistik relevanten sprachwissenschaftlichen Materialien (Texte, Handschriften, epigraphisches Material, audiovisuelle Medien) erhalten sprach- und literaturwissenschaftliche Themen wie z. B. Lexikographie, Grammatik und Rhetorik, Idiomatik und Stilistik oder Fachsprache (z. B. Medizin, Naturwissenschaften, Theologie, Philosophie) sowie regionale Besonderheiten besondere Aufmerksamkeit.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Sprachpraktische Übung / 2 SWS / ja Sprachpraktische Übung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Mündliche Prüfung (ca. 20 Minuten)

    Veranstaltungssprache

    Arabisch (ggf. auch Deutsch oder Englisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / jedes Sommersemester
    Module with no course offerings
  • Qur'an, Tafsir, Hadith – Specialization

    0325dA2.1

    Qualifikationsziele:

    Die Studentinnen und Studenten haben einen vertieften Einblick in ausgewählte Themenbereiche der Erforschung der grundlegenden identifikationsstiftenden Texte der arabisch-islamischen Kultur (Koran, Tafsir, Hadith) und in die dazugehörige, einschlägige Forschungsliteratur und bereiten sich auf das Verfassen der Masterarbeit vor. Aufbauend auf dem Modul „Koran, Tafsir, Hadith“ sind sie in der Lage, sich selbstständig in neue Zusammenhänge einzuarbeiten und komplexe Fragestellungen aufzuwerfen, zu bearbeiten und mündlich wie schriftlich in angemessener Weise zu präsentieren.

    Inhalte:

    Das Modul dient der Vertiefung und Ausdifferenzierung der in dem Modul „Koran, Tafsir, Hadith“ gewonnenen Kenntnisse über die kulturelle und zeitliche Verortung sowie die sprach- und literaturgeschichtliche Relevanz der grundlegenden identifikationsstiftenden Texte der arabisch-islamischen Kultur (Koran, Tafsir, Hadith). Dabei werden die erworbenen Kompetenzen auf dem Gebiet sprach-, literatur- und kulturwissenschaftlicher Theorien und Methoden forschungs- und problemlösungsorientiert eingesetzt. Dies bietet Raum für die weiterführende Reflexion und Diskussion von Möglichkeiten der Analyse und Interpretation dieser Texte unter Berücksichtigung ihrer historischen, soziokulturellen, medien- und/oder genderspezifischen Zusammenhänge.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Vertiefungsseminar / 2 SWS / ja Methodenübung / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Hausarbeit (ca. 6 000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Deutsch (ggf. Englisch oder Arabisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / unregelmäßig
    Module with no course offerings
  • Arabic Literature – Specialization

    0325dA2.2

    Qualifikationsziele:

    Einen Bogen spannend von der Beschäftigung mit Literatur in ihren gesellschaftlichen und ästhetischen Dimensionen haben die Studentinnen und Studenten einen vertieften Einblick in ausgewählte Themenbereiche der arabischen Literatur und in dazugehörige, einschlägige Forschungsperspektiven und bereiten sich auf das Verfassen der Masterarbeit vor. Sie sind in der Lage, sich selbstständig in neue Zusammenhänge einzuarbeiten und komplexe Fragestellungen aufzuwerfen, zu bearbeiten und mündlich wie schriftlich in angemessener Weise zu präsentieren.

    Inhalte:

    Das Modul dient der Vertiefung und Ausdifferenzierung der gewonnenen Erkenntnisse über die wechselseitige Relevanz von Literatur, Geschichte und Gesellschaft; dabei werden die erworbenen Kompetenzen auf dem Gebiet literaturwissenschaftlicher Theorien und Methoden forschungs- und problemlösungsorientiert eingesetzt. Dies bietet Raum für die weiterführende Reflexion und Diskussion von Möglichkeiten der Analyse und Interpretation literarischer Texte und ggf. anderer Medien, unter Berücksichtigung ihrer historischen, soziokulturellen, medien und/ oder genderspezifischen Zusammenhänge.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Vertiefungsseminar / 2 SWS / ja Lektürekurs / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Hausarbeit (ca. 6000 Wörter)

    Veranstaltungssprache

    Deutsch (ggf. auch Englisch oder Arabisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / unregelmäßig
    • 14120 Basic Course
      Cultural and intellectual History of al-Andalus (Ruben Schenzle)
      Schedule: Mo 14:00-16:00 (Class starts on: 2024-10-14)
      Location: K 25/11 weitere Hinweise zur Austattung unter: www.raum.geschkult.fu-berlin.de

      Comments

      In this class we are going to investigate the cultural history and intellectual legacy of al-Andalus. We discuss approaches to this very diverse object and period of time – sometimes labelled as Islamic Spain, Muslim Iberia, the Islamicate West or more prosaic “the Ornament of the World” (Menocal 2002). We deal with different époques from the Umayyad emirate to the fall of Granada, including post-Andalusian Impacts in the Iberian peninsula and beyond. Intellectual achievements and crosscultural developments are highlighted in their historical context. A context that up to the present day is contested among scholars. Students learn to differentiate positions and approaches to the history of al-Andalus and analyse the diversity of intellectual as well as cultural debate and exchange of that given period of time. By changing roles and assignments, students are gaining didactic and communicative competences as well.

    • 14122 Advanced Seminar
      The Film Languages of Elia Suleiman (block seminar) (Refqa Abu-Remaileh)
      Schedule: Fr 10:00-18:00 (Class starts on: 2024-11-29)
      Location: -1.2009 großer Hörsaal (UG) (Fabeckstr. 23/25)

      Information for students

      block seminar

      Additional information / Pre-requisites

      Intermediate to advanced level of English language required

    • 14123 Reading Course
      The Film Languages of Elia Suleiman (Refqa Abu-Remaileh)
      Schedule: Do 10:00-12:00 (Class starts on: 2024-10-17)
      Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Additional information / Pre-requisites

      Blockseminar, Film, Intermediate to advanced English language skills required

      Comments

      Intermediate to advanced English language skills required

  • Research Perspectives in Arabic Studies

    0325dA2.3

    Qualifikationsziele:

    Die Studentinnen und Studenten besitzen vertiefte Fähigkeiten, arabische Quellentexte unter Berücksichtigung ihrer kultur- und epochenspezifischen Besonderheiten zu analysieren und zu problematisieren. Sie können eigenständig mit komplexen, arabistisch relevanten Fragestellungen umgehen, bestehende Forschungsansätze kritisch reflektiert diskutieren und in einen fachübergreifenden und vergleichenden Zusammenhang setzen. Sie schärfen ihr individuelles Kompetenzprofil durch den Erwerb zusätzlicher forschungsorientierter und/oder interdisziplinärer Qualifikationen und sind damit in der Lage, Bezüge zu bereits erworbenem Wissen herzustellen, sich mit den Faktoren, die ihren Blick auf ihren Forschungsgegenstand prägen, auseinanderzusetzen, ihre eigene Position als Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler zu reflektieren und im Hinblick auf die Masterarbeit individuelle Schwerpunkte zu setzen.

    Inhalte:

    Das Modul dient einer forschungsorientierten Auseinandersetzung mit aktuellen Themen, Methoden, Ansätzen und Fragestellungen in der Arabistik und in verwandten Disziplinen. Dies umfasst insbesondere den kritischen Blick auf die Grenzen und die Bedingtheit der eigenen Disziplin, etwa im Zusammenhang mit den Debatten um Orientalismus, Epochenbezeichnungen und -grenzen oder Eigen- und Fremdwahrnehmung in Bezug auf Kultur, Religion, Ethnizität, Gender oder gesellschaftliche Zugehörigkeit. In hohem Maße werden in diesem Modul originalsprachliche Texte verwendet.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Hauptseminar / 2 SWS / ja Kolloquium / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Essay (ca. 5 Seiten); die

    Modulprüfung

    wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Deutsch (ggf. auch Englisch oder Arabisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / unregelmäßig
    • 14126 Advanced seminar
      The Quran in Light of Ancient Arabic Poetry (Ghassan El Masri)
      Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2024-10-17)
      Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      In this course we will explore the text and event of the Quran from the perspective of the history and literature of Arabia in the sixth century. As a first step, we will start by revisiting the history of pre-Islamic Arabia as narrated in Muslim sources, then we critically examine this narrative in light of the interests of the rising Islamic state. For our critical re-examination we will consider recent finding from archaeology and epigraphy. As a second step, we will revisit the poetic corpus of pre-Islamic Arabs as a whole, to understand the significance of its recurrent themes and motifs. As a third step, we will closely examine sample poems/verses from the poetic corpus and read them in conjunction with Suras/verses from the Quran. These three exercises will clarify the Quran’s dialogue with one of the most dominant forms of literature of its age, poetry. They will also (re-)locate Muslim scripture and ancient Arabic literature in the historical context of Arabia shedding new light on the social and cultural contexts that lead to the event of the Quran. For the course, a good knowledge of classical Arabic will be a plus. However, students with less than perfect mastery of classical Arabic, need not worry. The readings of the primary sources, will be selected in light of the ability of the group.

      Suggested reading

      Abu-Deeb, Kamal. "Towards a Structural Analysis of Pre-Islamic Poetry." International Journal of Middle East Studies 6.2 (1975): 148-184. Al-Kindy, Salam, Le voyageur sans Orient:Poésie et philosophie des Arabes de l'ère préislamique, Sindbad, 1998. Caskel, Werner, Das schicksal in der altarabischen poesie: beiträge zur arabischen literatur-und zur allgemeinen religions-geschichte. Vol. 1. No. 5. Leipzig: E. Pfeiffer, 1926. Drory, Rina. "The Abbasid construction of the Jahiliyya: cultural authority in the making." Studia Islamica 83 (1996): 33-49. El Masri, Ghassan, "Ma?sal: what the ?alal would tell us." Qur'anic Studies Today. Routledge, 2016. 261-273. El Masri, Ghassan, The Semantics of Qur?anic Language: al-A?ira. Vol. 16. Brill, 2020. El Masri, Ghassan. "The Quran and the Character of Pre-Islamic Poetry: The Daliyya of al-Aswad b. Ya fur al-Nahshali (dc 600 CE)." (2017): 93-135. Hämeen-Anttila, Jaakko. "Paradise and nature in the Quran and pre-Islamic poetry." Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam (2 vols.). Brill, 2017. 136-161. Hamori, Andras. On the art of medieval Arabic literature. Vol. 1447. Princeton University Press, 2015. Homerin, T. Emil, "Echoes of a Thirsty Owl: Death and Afterlife in Pre-Islamic Arabic Poetry." Journal of Near Eastern Studies 44.3 (1985): 165-184. Jacobi, Renate, "Die Altarabische Dichtung (6.–7. Jahrhundert)." Grundriss der arabischen Philologie 2 (1987). Jacobi, Renate, "Time and reality in nasib and ghazal." Early Islamic Poetry and Poetics. Routledge, 2017. 201-218. Kooper, Erik, ed. The medieval chronicle: proceedings of the 1st international conference on the medieval chronicle. Vol. 120. Rodopi, 1999. Neuwirth, Angelika; Scripture, Poetry, and the Making of a Community, Oxford University Press, 2014. Ringgren, Helmer. "Islamic fatalism." Scripta Instituti Donneriani Aboensis 2 (1967): 52-62. Sinai, Nicolai. "Religious poetry from the Quranic milieu: Umayya b. Abi l-?alt on the fate of the Thamud1." Bulletin of the School of Oriental and African Studies 74.3 (2011): 397-416. Stetkevych, Suzanne Pinckney. The mute immortals speak: pre-Islamic poetry and the poetics of ritual. Cornell University Press, 1993. Tamer, Georges, Zeit und Gott: Hellenistische Zeitvorstellungen in der altarabischen Dichtung und im Koran, Walter De Gruyter, 2008. Von Grunebaum, Gustave E., "The nature of Arab unity before Islam." Arabica 10.Fasc. 1 (1963): 5-23. Webb, Peter, "Al-Jahiliyya: Uncertain times of uncertain meanings." Der Islam 91.1 (2014): 69-94.

  • Arabic Linguistics and Dialectology

    0325dA2.4

    Qualifikationsziele:

    Vertiefte Kenntnisse und Methoden der arabischen Sprachanalyse aus Sicht der modernen Sprachwissenschaft. Darüber hinaus vermittelt das Modul Kompetenzen in philologischer, linguistischer, insbesondere variationslinguistischer Theorie und Praxis.

    Inhalte:

    Das Modul bietet eine Einführung in die Theorie und Praxis der arabischen Dialektologie (Sprachbeschreibung, Variationslinguistik, Lexikographie). In der Übung werden sprachlich-kulturelle Kenntnisse eines arabischen Dialekts (z. B.: Damaszenisch-Arabisch, Kairenisch-Arabisch, Bagdadisch-Arabisch) vermittelt.

    Lehr- und Lernformen/ Umfang / Pflicht zur regelmäßigen Teilnahme

    Hauptseminar / 2 SWS / ja Lektürekurs / 2 SWS / ja

    Modulprüfung

    Essay (ca. 5 Seiten); die

    Modulprüfung

    wird nicht differenziert bewertet.

    Veranstaltungssprache

    Deutsch (ggf. Englisch)

    Arbeitszeitaufwand

    300 Stunden (10 LP)

    Dauer des Moduls / Häufigkeit des Angebots

    ein Semester / jedes Wintersemester
    • 14363 Advanced seminar
      (HS) Introduction to Arabic Dialektology (Maciej Klimiuk)
      Schedule: Di 16:00-18:00 (Class starts on: 2024-10-15)
      Location: 0.3099B Seminarraum (Zugang von der L-Strasse) (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      The seminar provides an overview of the most significant topics in Arabic dialectology, including a discussion of selected Arabic dialects. The first part of the course comprises an introductory overview of the linguistic situation of the Arab world, followed by an examination of the classification of Arabic dialects. Furthermore, we will become acquainted with the characteristic terminology used in Arabic dialectology. Subsequently, participants will have the opportunity to engage in a discussion on emerging trends in Arabic dialectology, with a particular focus on selected methods of dialectological research, including an analysis of field research and its particularities. In the second part of the course, individual Arabic dialects and the Maltese language, including its dialects, will be discussed and presented within five dialect groups: Arabian Peninsula, Mesopotamia, Syria/Palestine/Lebanon, Egypt/Sudan and North Africa/Malta. In presenting the dialects, we will discuss their main characteristics and vocabulary, drawing on recordings and texts where available. The individual dialects will be suggested to the participants in the first meeting.

      Suggested reading

      Abu-Haidar, Farida. 1991. Christan Arabic of Baghdad. Semitica Viva 7. Wiesbaden: Harrassowitz. Aldoukhi, Rima, Stephan Procházka, and Anna Telic. 2016. Lehrbuch des Syrisch-Arabischen 1: Praxisnaher Einstieg in den Dialekt von Damaskus. 2 ed. Wiesbaden: Harrassowitz. Ambros, Arne A. 1998. Bongornu, kif int? Einführung in die maltesische Sprache. Wiesbaden: Reichert. Arnold, Werner. 1998. Die arabischen Dialekte Antiochiens. Wiesbaden: Harrassowitz. Arnold, Werner, and Maciej Klimiuk, eds. 2019. Arabic Dialectology: Methodology and Field Research. Wiesbaden: Harrassowitz. Bar-Moshe, Assaf. 2019. The Arabic Dialect of the Jews of Baghdad: Phonology, Morphology, and Texts. Wiesbaden: Harrassowitz. Behnstedt, Peter. 1997. Sprachatlas von Syrien. Wiesbaden: Harrassowitz. Behnstedt, Peter. 2016. Dialect Atlas of North Yemen and Adjacent Areas. Leiden and Boston: Brill. Behnstedt, Peter, and Aharon Geva-Kleinberger. 2019. Atlas of the Arabic Dialects of Galilee (Israel): With Some Data for Adjacent Areas. Leiden and Boston: Brill. Behnstedt, Peter, and Manfred Woidich. 1985–1988. Die ägyptisch-arabischen Dialekte. 3 vols. Wiesbaden: Reichert. Behnstedt, Peter, and Manfred Woidich. 2005. Arabische Dialektgeographie. Eine Einführung. Leiden and Boston: Brill. Behnstedt, Peter, and Manfred Woidich. 2011–2021. Wortatlas der arabischen Dialekte. 4 vols. Leiden and Boston: Brill. Blanc, Haim. 1964. Communal Dialects in Baghdad. Cambridge, MA: Harvard University Press. Caubet, Dominique. 1993a. L’arabe marocain. 1: Phonologie et morphosyntaxe. Paris: Peeters. Corriente, Federico, and Ángeles Vicente, eds. 2008. Manual de dialectología neoárabe. Zaragoza: Instituto de Estudios Islámicos y del Oriente Próximo. Fischer, Wolfdietrich, and Otto Jastrow, eds. 1980. Handbuch der arabischen Dialekte. Wiesbaden: Harrassowitz. Holes, Clive. 2016. Dialect, Culture, and Society in Eastern Arabia. Volume Three: Phonology, Morphology, Syntax, Style. Leiden and Boston: Brill. Holes, Clive, eds. 2018. Arabic Historical Dialectology: Linguistic and Sociolinguistic Approaches. Oxford: Oxford University Press. Jastrow, Otto. 1978. Die mesopotamisch-arabischen Q?ltu-Dialekte. Band I: Phonologie und Morphologie. Wiesbaden: Franz Steiner. Klimiuk, Maciej, ed. 2022. Semitic Dialects and Dialectology: Fieldwork—Community—Change. Heidelberg: Heidelberg University Publishing. Leitner, Bettina. 2022. Grammar of Khuzestani Arabic: A Spoken Variety of South-West Iran. Leiden and Boston: Brill. Procházka, Stephan. 2002. Die arabischen Dialekte der Çukurova (Südtürkei). Wiesbaden: Harrassowitz. Talay, Shabo. 1999. Der arabische Dialekt der Khawetna. I: Grammatik. Wiesbaden: Harrassowitz. Versteegh, Kees, Mushira Eid, Alaa Elgibali, Manfred Woidich, and Andrzej Zaborski, eds. 2006. Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics. 5 vols. Leiden and Boston: Brill. Watson, Janet C. E. 1996. Sbahtu! A Course in San’ani Arabic. Wiesbaden: Harrassowitz. Woidich, Manfred. 2006. Das Kairenisch-Arabische: Eine Grammatik. Wiesbaden: Harrassowitz.

    • 14365 Advanced seminar
      (HS) Arabic dialects of Syria (Shabo Talay)
      Schedule: Di 10:00-12:00 (Class starts on: 2024-10-15)
      Location: 2.2059 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)
    • 14121 Practice seminar
      Contextualizing Hayy b. Yaqzan (Ruben Schenzle)
      Schedule: Do 14:00-16:00 (Class starts on: 2024-10-17)
      Location: 1.2052 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Additional information / Pre-requisites

      The class will be taught in German only

      Comments

      The impact of Ibn Tufail's philosophical novel "Hayy b. Yaqzan" from the 12th century extends right up to the present day. Some scholars even see translations of the work from the 17th century as paving the way for the Renaissance and Enlightenment in Europe. In the course, we want to situate the novel historically and read it anew. At the end of the semester, students will be able to analyze the text in terms of its intertextuality and the pedagogical, ideological and philosophical concepts it deals with and place it within the intellectual horizon of the Almohad context in which it was written.

      Suggested reading

      T. Kukkonen: Ibn Tufayl: Living the life of reason. London 2014.

    • 14364 Reading Course
      (Lk) Damascene Arabic (Maciej Klimiuk)
      Schedule: Do 12:00-14:00 (Class starts on: 2024-10-17)
      Location: 1.2001 Seminarraum (Fabeckstr. 23/25)

      Comments

      Damascene Arabic is one of the most important dialects of the Levantine Arabic group (Syria, Palestine/Israel, Lebanon, Jordan). Its knowledge enables relatively free communication within the dialect group and sometimes also outside it. At the same time, it is one of the best documented Arabic dialects and is of great importance for dialectological research, both culturally and linguistically. The course introduces participants to the dialect in detail by learning vocabulary and grammar and practising conversation. Particularly important is the reading of texts ranging from very simple to increasingly difficult and complex texts as their linguistic and grammatical skills increase. It should be noted that ‘text’ here is understood in the sense of cultural studies and thus as a ‘cultural text’, so that in addition to texts in scientific transcription, sound recordings or films are also used. The individual lessons are supplemented by grammatical explanations. During the semester, we will discuss the most important grammatical structures of the dialect in terms of phonology, morphology and syntax. In discussing these structures, we will also draw on our previous knowledge of linguistics and comparative studies of Semitic languages. As the reading involves intensive reading of texts, we will also pay attention to our pronunciation, which we will practise and improve.

      Suggested reading

      Participants will be provided with class materials, which are based on the following literature: Aldoukhi, Rima, Stephan Procházka, and Anna Telic. 2014a. Lehrbuch des Syrisch-Arabischen 1: Praxisnaher Einstieg in den Dialekt von Damaskus. 1 ed. Wiesbaden: Harrassowitz. Aldoukhi, Rima, Stephan Procházka, and Anna Telic. 2014b. Lehrbuch des Syrisch-Arabischen 2: Damaszenisch für Fortgeschrittene. Wiesbaden: Harrassowitz. Aldoukhi, Rima, Stephan Procházka, and Anna Telic. 2016. Lehrbuch des Syrisch-Arabischen 1: Praxisnaher Einstieg in den Dialekt von Damaskus. 2 ed. Wiesbaden: Harrassowitz. Berlinches Ramos. 2016. El dialecto árabe de Damasco (Siria): estudio gramatical y textos. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza. Bloch, Ariel, and Heinz Grotzfeld. 1964. Damaszenisch-arabische Texte mit Übersetzung, Anmerkungen und Glossar. Wiesbaden: Franz Steiner. Cowell, Mark W. 1964. A Reference Grammar of Syrian Arabic (Based on the Dialect of Damascus). Washington, DC: Georgetown University Press. Grotzfeld, Heinz. 1964. Laut- und Formenlehre des Damaszenisch-Arabischen. Wiesbaden: Franz Steiner. Grotzfeld, Heinz. 1965. Syrisch-Arabische Grammatik (Dialekt von Damaskus). Wiesbaden: Harrassowitz. Klimiuk, Maciej. 2013. Phonetics and Phonology of Damascus Arabic. Warsaw: Department of Arabic and Islamic Studies, University of Warsaw. Klimiuk, Maciej. 2022. ‘Living in Bab Tuma: Two Texts in Damascene Arabic’. In Semitic Dialects and Dialectology: Fieldwork—Community—Change, edited by Maciej Klimiuk. Heidelberg: Heidelberg University Publishing.